Annons
Nyheter

Gemytlig folkfest på Fredriksdal

Teater, Herrskap och tjänstehjon. Manus:Carlo Goldoni i bearbetning av Adde Malmberg. Regi:Jan Hertz
Nyheter • Publicerad 19 juni 2006
Eva Rydberg överglänser alla i sin roll som tjänarinnan Truffaldina.bild: Mikael Bohlin
Eva Rydberg överglänser alla i sin roll som tjänarinnan Truffaldina.bild: Mikael BohlinFoto: 

Medverkande:Eva Rydberg, Ulf Brunnberg, Birgitta Johansson, Ewa Roos, Sanna Ekman, Alexander Karim, m fl

Spelas påFredriksdalsteatern i Helsingborg 16/6– 20/8

Annons

När man vandrar in på Fredriksdalsteatern är det inte utan att man förvånas över hur många människor, som trots det mulna vädret, valt fika på parkområdet som förberedelse för kvällens föreställning. I vanlig ordning är merparten av dem pensionärer, och jag känner att jag sänker medelåldern betydligt.

Trängseln är som väntat total. Picknickkorgarna avlöser varandra, liksom sittunderlagen, vilket jag verkar ha varit den ende som inte tänkte på. På bänken bakom mig placerar sig ett uppklätt äldre sällskap med varsin platsmugg fylld med rödvin. Under skådespelet övertygas jag allt mer om att det är vinet som är anledning till deras oupphörliga skratt.

Så drar tillställningen igång. Eftersom det hela utspelar sig i 1700-talets Venedig passar speakern påpassligt på att tala om att varken mobiltelefoner eller digitalkameror existerade på den tiden.

Under två timmar trollbinds åskådarna sedan med lysande skådespeleri och genomtänkta och publikfriande musikaliska nummer. Texterna är minst lika innehållsrika som replikväxlingarna, och man anar emellanåt ett dolt budskap. Den ursprunglige manusförfattaren har på ett skickligt sätt vävt in diskussioner av könsroller och kvinnosyn i dialogerna.

Efter ett inledande sång- och dansnummer av några birollsinnehavare får vi sedan stifta bekantskap med ett flertal av huvudkaraktärerna. Den välbärgade herr Pantalone (Brunnberg) och den ståtliga doktor Lombardi (Roos) bevittnar till en början hur deras två barn lovar varandra evig trohet från sina respektive balkonger.

Men lyckan blir ej långvarig. Kort därefter stövlar gentlemannen Rasponi (Johansson) in och tar på sig friarens roll.

I släptåg har han sin nyfunna tjänarinna Truffaldina (Rydberg). En lynnig liten kvinna som snabbt skaffar sig ytterligare en husbonde, och till sin egen förvåning lyckas gå bakom ryggen på båda sina herrar samtidigt, allt i syfte att införskaffa sig sin högt eftertraktade middag.

Till slut löser sig ändå allting smärtfritt, och man kommer på sig själv att nästan börja nynna högt på Siw Malmkvists När alla andra får varann.

Årets sommarlustspel på Fredriksdal är ett av de senare årens klart bästa, och klart rekommenderbart. Adde Malmberg, som för andra året i rad skött manusbearbetningen, har verkligen lyckats den här gången.

Tillbakagången blir vällyckad, med otroligt vacker scenografi och kostymering. Det känns äkta, men ändå modernt. Inte minst språket. Inkastade italienska ord, bland annat ett antal pizzor, varvas med moderna uttryck som "stolpskott" och "nitlott".

Annons

Skådespelarinsatserna är överlag väldigt bra, men i sin 13:e föreställning på teatern överglänser Eva Rydberg som brukligt samtliga sina medskådespelare. Dialekten, hon är faktiskt den enda i ensemblen som talar skånska, gör naturligtvis sitt, men kroppsspråket och mimiken är hon måhända ensam om i hela landet.

Men det är den omfattande inramningen som gör det årliga sommarlustspelet till en fantastisk helhetsupplevelse. Något av en stillsamt gemytlig folkfest.

Oscar Sundell

SAXO
Så här jobbar Trelleborgs Allehanda med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons