Gatukampanj gav en riktig joker
TRELLEBORG. SVT:s webbomröstning för att utse en kandidat som verkligen är folkets går vidare. Under onsdagen kapades antalet möjliga vinnare ner till tio, från ursprungliga 250.
Låten "Break Free" är en av runt ett dussin som Hjärupstjejen Jessica Friberg skrivit ihop med Johannes Hansson, på hemmaplan känd som basist hos Trelleborgsrevyn och Trelleborgs musikkår, men även för inhopp med artister som Frida Muranius och CC & Lee. Det är första gången duon skickar in en låt till tävlingen.
– Webbjokern är jättebra, tycker Johannes Hansson. Himla kul att det kan komma oetablerade artister in i tävlingen. De senaste åren har det ju varit näst intill omöjligt.
För Jessica är det en stor dröm att stå på melodifestivalens scen, men kanske inte för Johannes. Han satsar hårdare på att jobba bakom kulisserna med låtskrivande och musikproduktion än.
– Jag kan inte direkt se mig sig ståendes på melodifestivalens scen, kommenterar han. Men att sitta i green room och se min låt framföras, det är definitivt en stor dröm.
Paret träffades på musiklinjen på Furuboda folkhögskola, och började skriva låtar ihop för ett par år sedan. Låtar som förevigas i hemmastudion av dem själva.
"Break Free", en ganska snabb, poppig låt, föreföll dem perfekt för melodifestivalen.
– Den är så himla glad, beskriver Johannes. Vi kände att det var en låt som säkert många kunde gilla. Och det är glädje vi vill sprida.
För att få röster till webbjokern nöjde sig inte duon med att bara kampanja på bloggar. De förde ut sin musik till folket, på gatorna i Malmö.
– Det var en ny upplevelse för oss båda, berättar Johannes. Man får väldigt blandade reaktioner när man gör så direkt "marknadsföring". Vissa tycker att man stör dem i deras vardagsliv, men de flesta tyckte nog det var positivt.
Positivt var det i alla fall för Johannes och Jessica, som i nuläget har det mest populära bidraget från Skåne. Den 12 november avgörs det vilken låt av de tio som går vidare till melodifesten.