Galleri Max/Ystad: Olga Semenova
På Galleri Max i Ystad pågår just nu en utställning med en rysk konstnärinna, Olga Semenova, som visar oljemåleri och litografier. Hon är född i S:t Petersburg 1953 på den tid då den kallades Leningrad. Efter examen från Konstakademin har hon haft utställningar i Moskva och Leningrad. De senaste två åren har hon ställt ut även i Sverige, bland annat på Galleri Blå i Linköping, på Galleri Linné i Uppsala och nu på Galleri Max. Schackspelet.Målning av Olga Semenova. Bilderna är föreställande och kvinnor ett återkommande motiv. Mot en grå bakgrund sitter en ljushårig ung och smal kvinna i röd klänning av tjugotalssnitt, liksom efter en fest rökande en cigarett, hopkrupen på en Thonetstol, en sådan där snirklig sak som finns på så många caféer, stolen alltså. Inte så förvånande heter den Kvinna i rött. Varianter av rött, vitt och svart är återkommer även i bilden med samma namn. Schackspel heter en bild i liggande format. En kvinna sitter hopkurad, koncentrerad över schackbrädet och motspelaren utanför bildytan, frånvarande. Det är en stark bild, fylld av spänning och stilla dramatik. En annan bild visar ett par vid havet, ett möte mellan en kvinna i profil och ryggtavlan av en man, längtansfullt vänd mot horisontlinjen i fjärran. Vid stranden.Målning av Olga Semenova. Något av ikonbilder är de, kontemplativa med påtaglig stillhet. Men den lidande Kristusbilden har bytts ut mot bilder av asketiska kvinnor, som utstrålar sensualism och självmedvetenhet. Bilderna för tanken till symbolismen vid förra seklets början, Nils von Dardels måleri, Modiglianis depraverade skönheter och på Picassos blå period, så fjärran från den trygga svenska välfärdsvardagen. I Olga Semenovas bilder finns ett spännande spel mellan form, färg och innehåll. Hennes bilder kan förefalla idealiserande och programmatiska, men bakom bildytan anar man upplevda erfarenheter från en spänd cafévärld i kommunismens KBG-skugga. Det är bilder som känns. Anders Breitholtz