Annons
Nyheter

Förlagen storsatsar på modebloggare

Modebloggarna ska bli storsäljande författare. Blondinbella och Ebba von Sydow har avslöjat att de arbetar på olika romanprojekt. Och i höst debuterar Sofi Fahrman med boken ”Elsas mode”.
Nyheter • Publicerad 8 juli 2009
Foto: 

Elsa flyttar från småstaden till Stockholm, startar en modeblogg och hamnar plötsligt mitt i huvudstadens trendigaste kretsar på Stureplan.

Det är upptakten till Aftonbladets moderedaktör och bloggare Sofi Fahrmans debutroman, ”Elsas mode”, som till hösten ges ut på Norstedtsförlaget Tivoli. Den är den första av tre delar i serien ”Elsas värld”.

Annons

Tivoli startades i höstas och ger ut få men superkommersiella titlar i stora upplagor.

– Det finns ingen svensk roman som kretsar kring bloggosfären. Romanen har stora likheter med Sofis eget liv, är bred och folklig och har en potentiell storpublik, säger Fahrmans förläggare Annika Bladh.

Sofi Fahrman är först ut av tre kända modebloggare med författarambitioner. Isabella Löwengrip, alias Blondinbella, avslöjade i våras att hon skulle börja skriva en roman. Och så sent som förra veckan berättade Ebba von Sydow för Dagens Industri att också hon arbetar på ett romanprojekt.

En trend?

Ja, säger den litterära agenten, Jenny Stjernströmer Björk, som arbetat med Sofi Fahrman sedan i höstas.

– Jag tror att det har blivit mer attraktivt att vara författare än vad det var för några år sedan. Många ser nog också att det är möjligt att nå ekonomisk framgång på ett annat sätt än tidigare, säger Jenny Stjernströmer Björk.

Förutsatt att man redan är känd?

– Det ger ett klart försprång.

Var det svårt att sälja in Fahrmans roman hos Tivoli?

– Nej, absolut inte. Vi visste ganska exakt vad vi ville göra och vilken bok det skulle bli.

Annons

Ida Skovmand är Sydsvenskans modeskribent. Hon säger att mode generellt är ett intresse som växt i Sverige, vilket bidragit till bloggarnas popularitet.

– Men de exempel som du nämner, Fahrman, von Sydow och Blondinbella, är väldigt kommersiella och fokuserar på shopping. Det är en stor skillnad på bloggar med shoppingtips och bloggar med mode som intresse.

Hur tror du att det kommer att gå för böckerna?

– Det är svårt att säga. De kommer nog att ha det tufft i vissa kretsar på grund av förutfattade meningar. Samtidigt tror jag de har en trofast fanbase som kommer köpa deras böcker. Det här kan nog starta en svensk chick lit-våg.

Olof Broddesson
Arvid Jurjaks och Moa Geistrand
Så här jobbar Trelleborgs Allehanda med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons