Flortunn story och stendum dialog
I en närgången obduktion, där äckelnivån når nya osmakliga höjder, upptäcks ett kassettband i Jigsaws magsäck. Och leken kan börja igen. Plötsligt måste den hetsige Saw-veteranen och Swat-chefen Rigg slåss mot både klockan och sina impulser för att rädda en kollega, som riggats i en iskall dödsfälla. Samtidigt börjar hans kollegor att gräva i Jigsaws förflutna.
Efter tre filmer är hela Saw-konceptet så urvattnat, att inte ens en handfull nya, snillrikt brutala tortyrfällor längre räcker. Filmmakarna har försökt lösa det genom att nysta upp Jigsaws bakgrund och berätta hur han blev en sadistisk psykopat med havererat rättspatos och smak för tortyr. Tanken är kanske inte så dum. Det börjar liksom bli dags att förklara ett och annat. Man glömde bara att skriva ett vettigt manus innan kamerorna började rulla.
Med en flortunn story, stendum dialog och gravt koffeinskadad klippning havererar filmen i en närmast obegriplig köttfärslimpa till film. Ingenting blir bättre för att skådespelarna går omkring som levande pappkartonger och konstaterar det uppenbara.
Emil Sandgren