Annons
Nyheter

Far och son samlar på rockpoeter

Från Cornelis bluesvisor till Di Levas skenbara stollerier och Timbuktus skånska rap löper det en röd tråd – som Bengt och Joel Eriksson funnit och nystat upp.
Nyheter • Publicerad 15 februari 2006
Bengt och Joel Eriksson, musikjournalister från Vollsjö, har samlat svenska rockpoeter och skrivit sin första bok ihop. BILD: LARS THULINFoto: 

Bengt och Joel Eriksson är far och son, båda verksamma som frilansjournalister. Bokserien Svenska sång- och rockpoeter, nyss utkommen med den första av tre planerade delar, är deras första samarbete – bortsett från ett par rapportstafetter från bokmässan.

Del ett inleds med Cornelis Vreeswijk, som Bengt och Joel känner är länken mellan äldre visdiktning och rockgenerationen, och listar sedan bland andra Eva Dahlgren, Peps, Stefan Sundström, Timbuktu och Thomas Di Leva. Med ytterligare två delar kommer duon att hinna beta av 36 svenska rockpoeter.

Annons

Uppdelningen om vem som skriver vad har inte gjorts efter vem som kan artisterna bäst – kanske snarare tvärtom. Så att även skribenterna lärt sig något under resans gång. Fast Bengt ville gärna skriva om Anders F Rönnblom, som han följt sedan starten. Och Joel ville absolut ha hand om Di Leva, en av hans favoriter:

– Jag diggar verkligen honom. Men Di Leva målas för det mesta ut som en tokstolle, som är lite kul och pajas, berättar Joel över en kopp kaffe i föräldrahemmet i Vollsjö.

Numera bor 31-årige Joel i Malmö och pluggar juridik, men återvänder med jämna mellanrum till föräldrarna för att både prata och spela musik.

– Jag gillar ju inte Di Leva, även om jag rent objektivt sett kan tycka att han är bra, säger Bengt. Men Joels text om honom är nog den bästa i boken. Den har fått mig att återupptäcka honom.

I boken varvas pappa Bengts resonerande, fundersamma texter, lite som skådespel i monologform, med Joels mer spontana och upptäckarglada beskrivningar. På vägen ställs viktiga frågor som "vad symboliserar Ramlösa kvarn hos Anders F Rönnblom?" , "är det alltid höst och vinter hos Lars Winnerbäck?" samt "hur mår egentligen Kajsa Grytt?".

– Vitsen är att det ska vara personligt, bekräftar Joel Eriksson. Det finns ingen akademiskt bestämd utgångspunkt, utan man lyssnar på låtarna, läser texterna och känner. Sedan börjar texten växa fram.

– Men meningen är att det ska funka som en bok, sammanhängande från första till sista sidan, och ge en känsla av hur stilar vuxit fram, säger Bengt.

Även i urvalet av artister har far och son Erikssons låtit personliga preferenser styra. Men vissa kriterier gäller: Artisten ska sjunga på svenska och skriva egna texter som är både lyssnings- och läsningsvärda som poesi. Och så måste de ha gett ut minst två plattor.

Någon heltäckande presentation är det alltså inte frågan om. Och även om varje artist har sin egen inledande minibiografi, är det absolut inte frågan om något uppslagsverk. Inte ens upphovsmännen vet riktigt vad det är de har sammanställt.

– Det är en storstilad essäsamling! försöker Bengt Eriksson, halvt på skämt, halvt på allvar. – Men texterna är essäer, mer än något annat, betonar han. Det ovanliga är att de handlar om människor som sjunger och skriver musik.

Annons

Det finns inte mycket skrivet om svenska sångpoeter, hävdar Bengt. På universiteten verkar man koncentrera sig på poeter som inte sjunger – kanske beroende på uppfattningen att skriven lyrik är "finare".

– Verkligen löjligt, tycker Bengt. Liksom att den skrivna poesin används som mall även för hur sjungen poesi bedöms.

– Det är väl poesi om det fungerar, slår han fast. Om man känner sig träffad av orden.

Bengt Eriksson är en veteran bland kulturjournalister, och var bland annat med och startade tidningen Schlager på 1980-talet. Han har gett ut flera böcker om populärkulturella fenomen, bland annat Från Rock-Ragge till Hoola Bandoola (1975), Invandrad musik (1981) och Deckarhyllan (1995). För Joel Eriksson, däremot, är det bokdebut och fortfarande väldigt speciellt. Nu ser han fram emot att få sätta tänderna i Bob Hunds Thomas Öberg inför del två, tänkt för utgivning i höst. Medan Bengt ska ge sig i kast med Mauro Scocco, som han anser underskattad som textförfattare.

– Och så tycker jag att Laleh ska skynda sig att ge ut en platta till, säger Bengt med ett leende. Så hon kan vara med i vår tredje del!

Lars Thulin

0410-545 20

lars.thulin@allehandasyd.se

SAXO
Så här jobbar Trelleborgs Allehanda med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons