Annons
Nyheter

En stämningsfull och begåvad kväll

Nyheter • Publicerad 18 juli 2008
Elinor Fryklund, sång, Caroline Bengtsson, flöjt, Alexandra Hjortswang, violin och Sixten Nordström, piano.Bild: Ingvar Wickander
Elinor Fryklund, sång, Caroline Bengtsson, flöjt, Alexandra Hjortswang, violin och Sixten Nordström, piano.Bild: Ingvar WickanderFoto: 

Caroline Bengtsson, flöjt Elinor Fryklund, sång Alexandra Hjortswang, violin Sixten Nordström, piano

Baskemölla, 15 juli

Annons

Åhörarskaran blev imponerande stor när Baske Classic bjöd in till en utomhuskonsert strax norr om "Pivekillan" i Baskemölla. Kulturföreningen Tjörnedala och bouleföreningen Baskebullarna stod som arrangörer till denna ovanliga konsert.

Sluttningen ner mot stranden föreföll vara en idealisk plats för publiken med havet som skimrande bakgrund. En nödvändig olägenhet som man dock får stå ut med är den oundvikliga elektroniken och ett elpiano förblir ett otillräckligt substitut.

Det blev därför ljudkillen vid mixerbordet som blev ensam ansvarig för det som gick ut. Eftersom avståndet mellan den uppbyggda scenen och sittande publik var onödigt stort, fick han anpassa högtalarvolymen efter detta, vilket tog en rundlig stund att vänja sig vid.

Tre mycket välskolade musikbegåvningar presenterades och ackompanjerades skickligt av den välkände musikprofilen Sixten Nordström, som gärna delar med sig av sitt kunnande på ett underhållande och avspänt sätt. Det var nästan bara välkända pärlor ur den klassiska repertoaren som framfördes.

Som inledning spelade Caroline Bengtsson upp till Dans på de saligas ängder av Willibald Gluck. Skön fraseringskonst och uttrycksfullhet utmärkte hennes spel. I den följande Badenerie-satsen av J.S.Bach blev samspelet tyvärr något forcerat, kanske för att elpianot borde ha tonats ner.

Senare i programmet kom hon igen med ett konsertstycke av Vincenzo de Michelis, som inte ens Sixten Nordström tidigare hade hört talas om.

Men nu var det en kvillrande piccolaflöt som i mazurkatakt återgav en glad fåglalåt. Gambamästaren Marin Marais mest kända solostycke, Le Basque förekommer rätt ofta som "encore" i konsertsammanhang. För tvärflöjt förefaller den i Caroline Bengtssons accellererande version helt idealisk.

Att Elinor Fryklund rätt snart kommer att räknas till en av våra yppersta sopraner råder det inget tvivel om. Strålglansen i hennes välskolade röst kommer säkert bli uppskattad på operan i Köpenhamn. Desstom fäste man sig vid hennes föredömliga textning.

Ett fint smakprov på hennes sångkonst fick vi höra ur Puccinis enaktsopera Gianni Schicci från 1918 med Lorettas aria, O mio babino caro. Inledningssången till George Gershwins Porgy and Bess, den välkända Summertime framkallade också sköna nackhårsrysningar liksom Vilja-sången ur Franz Lehars Glada Änkan från operettens "silverålder" kring 1905.

Att denna sångerska också borde ha en framtid som musikalarist blev uppenbarat med hennes tolkning av Leonard Bernsteins I feel pretty ur West Side Story. Senare i programmet bjöd hon medryckande upp till dans i Wilhelm Pettersson-Bergers Aspåkerspolska.

Annons

Med primadonnesången av operettmästaren Victor Herbert visade Elinor Fryklund ytterligare ett rollfack, som hon har en rik scenisk beredskap att klara av.

Mot slutet av denna lättlyssnade konsert, då skymningen förtonades i blått och ett svanpar med tre ungar sakta drog förbi, då exekverade i rasande fart Alexandra Hjortswang sin eldiga version av Czardas av Monti.

Kvällen avslutades med ett uruppförande. Alla musiker förenades och framförde ett finstämt arrangemang som Sixten Nordström inspirerades till att skriva dagen före: Evert Taubes stämningsmättade Så skimrande var aldrig havet.

Att Baske Classic återkommer nästa sommar lär nog bli följden.

Ingvar Wickander
Så här jobbar Trelleborgs Allehanda med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons