Annons
Nyheter

En resa till konsten

Nyheter • Publicerad 11 juli 2007
Foto: 

För en laglydig tar det cirka två timmar med bil från Vollsjö till Mjellby konstmuseum. Det var – och är – det värt. Vid Halmstad svängde vi av mot Steninge och där till vänster om kustvägen ligger Mjellby konstmuseum, grundat 1981 för att visa målningar av Halmstadgruppen (bröderna Erik och Axel Olsson, Stellan Mörner med flera). Under åren har lokalerna byggts ut så att det nu också finns plats för tillfälliga utställningar.

I sommar visas Med världen som spelplan – en retroaktiv Öyvind Fahlström-utställning med främst målningar men också vad man får kalla installationer eller skulpturer, film och radio – samt poesi. Hans tidiga målningar står nära konkret poesi och även de senare innehåller inslag av texter (och han var ju dessutom poet, skribent och ännu mer).

Annons

Öyvind Fahlström (1928-76) är i mina ögon en av Sveriges och västvärldens främsta 1900-talskonstnärer. Om man nu kan räkna Fahlström, född i São Paolo och verksam i Stockholm, Rom, Paris och New York, som en (hel) svensk konstnär. Vi kom dit lagom till en visning av utställningen. Sånt är ju på gott och ont. Bra att få en snabbgenomgång av konstnärskapet men ibland vill man ta den analyserande konstvetaren i nacken och utbrista att så där kan väl ändå inte målningen tolkas?

Även om Fahlström är mest ihågkommen för sina så kallat politiska verk – som monopolspelet om Vietnam, Pentagonpuzzlet och världsbankens guldtackor, gjorda med god hjälp av hustrun Barbro Östlihn – så har jag svårt för idén att han plötsligt på 60-talet upptäckte världen och blev politisk. Både arbetsmetod och teman återkommer, enligt min mening, genom hela hans konstnärskap.

Fahlström sammanförde tecken och fragment ur livet, samhället, andra kulturformer, sitt eget tänkande och/eller världspolitiken, försökte puzzla ihop världen till någonting begripligt och fattbart. Det gäller allt han gjorde, från de tidigaste målningarna 1949-50 och framåt. Till exempel den science fictioninspirerade målningen Ade-Ledic-Nander (1957) blir lika politisk (vem och vad suger ut vad och vem?) som 60- och 70-talsverken.

Fahlström knöt också ihop måleriet med konkret poesi, SF-litteratur och – inte minst – tecknade serier. Han infogade fragment, idéer och uttryckssätt från populärkultur så att den "fina" konsten blev en hyllning till den kultur och konst som inte ens ansågs vara kultur och konst. Bland annat det svartvita tecknade serie-kollaget Dr Livingstone, I presume (1959) skulle, i sin tur, inspirera serietecknaren och tuschkonstnären Joakim Pirinen. Det syns ju, tydligt!

Mer om Öyvind Fahlström:

Med världen som spelplan. Den boktjocka katalogen med texter och bilder, sammanställd av curatorn Sophie Allgårdh, får konsten att växa och djupna.

www.halmstad.se/mjellby. Information om Mjellby konstmuseum och dess utställningar.

www.fahlstrom.com. Nätsida med biografi, verkförteckning och en massa avbildade konstverk.

Bengt Erikssonanser att Stampabron är ett av Vollsjös sju underverk…

bengt@mediaimorronidag.se

SAXO
Så här jobbar Trelleborgs Allehanda med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons