Annons
Nyheter

En musikalisk historielektion

Nyheter • Publicerad 1 juli 2008
Mare Balticum och vokalgruppen Vox. Från vänster i den bakre rader: Stefan Wikström (basun), Per Mattsson (fiol), Tommy Johansson (luta), Fredrik Persson (dulcian), Mats Johansson (bariton), Främre raden från vänster: Amanda Flodin (mezzosopran), Dario Losciale (gamba), Nina Åkerblom Nielsen (mezzo), Tore Sunesson (tenor), Ute Goedeke (sopran, fiol, flöjt).Bild: Ingvar Wickander
Mare Balticum och vokalgruppen Vox. Från vänster i den bakre rader: Stefan Wikström (basun), Per Mattsson (fiol), Tommy Johansson (luta), Fredrik Persson (dulcian), Mats Johansson (bariton), Främre raden från vänster: Amanda Flodin (mezzosopran), Dario Losciale (gamba), Nina Åkerblom Nielsen (mezzo), Tore Sunesson (tenor), Ute Goedeke (sopran, fiol, flöjt).Bild: Ingvar WickanderFoto: 

Litteraturen och bildkonsten ger oss ofta en inblick i medetidens rika kulturliv. Med musikens hjälp kan vi ytterligare fördjupa vår upplevelse av de tidsstämningar som rådde i Europa för omkring 400 år sedan, då Skåne ännu tillhörde danskarna. Då regerade Christian IV, som under sin sextioåriga regeringstid hann sätta sin prägel på livet i Norden. Det var ju genom honom fick vi städer som Kristiania och Kristianstad och det var denne musikälskande renässansfurste som stod i centrum för kvällens konsert.

Danska musiktalanger utbildadespå hans bekostnad i Venedig och återvände som välutbildade komponister till kungens hov. Det blev därför ett furstligt musikaliskt gästabud då Ensemble Mare Balticum med vokalgruppen Vox i praktfull historisk kostymering bjöd på ett skönt urval renässansmusik av yppersta klass. Hur det kunde ha låtit vid invigningen av Trefaldighetskyrkan i Kristianstad1628 fick vi som inledning uppleva med framförandet av Christian Erbachs Domine Dominus nosterför femstämmig sång och orkester. Goda huskomponister var nödvändiga för att sprida glans och ryktbarhet åt landets regent. Tonsättargenier från kontinenten lockades också till Köpenhamn och fick lönsamma uppdrag att komponera.

Annons

Den som lästeRose Tremains fina roman Musik & tystnadkänner nog historiens vingslag och minns säkert stämningsläget bland hovmusikerna på Rosenborgs slott. Där vistades under en längre tid både Heinrich Schutz och John Dowland, som säkert fick höga royalties för besväret.

Vokalgruppen Vox blev en högst angenäm upplevelse. Som goda aktörer klev de helt in sin höviska och tidstrogna rollgestaltning, spelade och sjöng ut sitt budskap och textade föredömligt väl. Med få undantag sjöng de utan noter, vilket gynnade en fin publikkontakt och gav inlevelsen fritt spelrum. I rent instrumentala stycken tog de ibland också några dansturer till publikens stora förnöjelse. Då fick musiken ytterligare en skönt kompletterande dimension.

Dock var de som sångare de lyste fram, både solistiskt och som ensemble. Så dansa fick publiken göra inombords när Mare Balticum spelade sina rikt instrumenterade danssatser av de gamla mästarna Praetorius, Dowland och Brade. Kvällens kanske skönaste pärla var i det lilla formatet: Michael Praetorius La Rosetteför fiol och luta, utsökt framfört av Per Mattsson och Tommy Johansson. Lägg därtill tårfylld men klangskön melankoli, som strömmade fram i Mare Balticums tolkning av John Dowlands Lacrimae, som i originalversionen är en av Dowlands finaste sånger med titeln Flow my tears. Den framfördes helt utsökt till luta av sopranen Amanda Flodin.

Efter paus öppnadeUte Goedecke skönt med sin altflöjt och alla instrument stämde in i Dowlands King of Denmarks Galiard. Därpå spelades en dans som var så otillständig och farlig att den snart blev förbjuden, en s.k. volte, en pardans där damerna kastades så högt upp i luften att de löpte risk att bryta både armar och ben vid nedfallet! Det kunde man också föreställa sig i musiken...

Som ett välkommet extranummer efter denna kungliga konsert sjöngs och spelades Come again, sweet love, en av Dowlands mest älskade sånger. Den 4 juli framför de sitt program på Hovdala slott utanför Hässleholm, där kung Christian ofta var gäst hos slottsherren Sivert Grubbe.

Ingvar Wickander
Så här jobbar Trelleborgs Allehanda med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons