Annons
Nyheter

En häftig show om att köpa mjölk

Nya djärva grepp ska provas av Hipp Hipp-duon Anders Jansson & Johan Wester. De ska bli mer personliga än någonsin, de ska försöka ta regi och de ska försöka göra en handbollsarena mysig.
Nyheter • Publicerad 14 december 2011
Vid målet. I alla fall snart. Hipp Hipp-duon Johan Wester och Anders Jansson (till vänster) får hjälp av regissören Göran Stangertz och producenten Anna Modéer Viking att leverera ett upplevelserikt spektakel i en handbollsarena.
Vid målet. I alla fall snart. Hipp Hipp-duon Johan Wester och Anders Jansson (till vänster) får hjälp av regissören Göran Stangertz och producenten Anna Modéer Viking att leverera ett upplevelserikt spektakel i en handbollsarena.Foto: Lars Thulin

Lundakomikerna Anders Jansson och Johan Wester ska låta sin nya show pendla mellan våra vardagsliv och våra drömmar. Därav titeln "Köp mjölk. Skriv bok", som en i hastigheten nedklottrad minnesanteckning på en inköpslapp.

– Idén, berättar Johan Wester på plats i arenan, var att göra en föreställning som inte bygger på karaktärer från Hipp Hipp i första hand – fast därmed inte sagt att det är uteslutet att det blir något i den vägen - utan utgår från oss själva och våra egna perspektiv på livet och tillvaron.

Annons

Duon har ambitionen att spegla vår samtid, med dess vardagsstress och jakt på 100 saker att göra innan man dör.

– Johan och jag har alltid haft många att göra-listor, som alla människor har, säger Anders Jansson. Och det fanns ett läge när vi båda hade "köp mjölk, skriv bok" på våra listor. Perspektivet av att se de sakerna intill varandra tyckte vi var väldigt talande för att vi lever i en tid där vi måste göra vissa saker varje dag, men vi får inte släppa drömmarna.

Bland idéerna finns att skildra vår tids materialism, konsumism och allt större brist på tålamod.

– Jag och nu-kulturen, alltså tillfredsställelse till mig, och det nu. Vad är det ett tecken på? frågar sig Johan.

Anders Jansson pratar om "fomo-syndromet", fear of missing out:

– Man ska vara med överallt, men det slutar med att man inte är någonstans. Åtminstone inte helt och hållet.

– Det perspektivet ska vi försöka skapa tillsammans med publiken. Vi ska försöka vara här och nu, på arenan, tillsammans med publiken under två timmar.

Den som kallats in för att bringa reda i idéstormen är regissören Göran Stangertz.

– Otroligt roligt att bli inbjuden, säger han. Och frågan om "här och nu" har jag sysslat med i 30 år. Det håller på att hända saker med vårt sätt att kommunicera.

– I Stockholms tunnelbana pratar ingen med varann. Men 50 procent pratar med någon annan, som inte är där. Var blev det av, det där när vi sa "hej" och "goddag"?

Annons

Stangertz kan få ett tufft jobb. Jansson och Wester brukar "regissera" sig själva. Och fortsätta ändra i sina shower, ända upp på scen.

– Vi har båda "regiögon", säger Anders. Johan är lite mer för helheten och jag mer för detaljerna, så där kompletterar vi varann. Men det ska bli kul att verkligen kunna fokusera på vad man gör på scenen.

– Vi gjorde ett försök med regi på Olympen, men det fungerade inte så bra, minns Anders. Problemet är att man står vid sidan av scenen och pratar med någon som säger "gör så och så." Och så säger man "ja, vi får se!" och går på. Man har alltid makten att ändra i stunden.

– Men vi har mognat sedan dess! skrattar han.

Målet är en föreställning som är "ett steg till." En häftig teaterupplevelse, här och nu. Och inte på facebook – även om duon leker med tanken på att lägga in en paus för den sakens skull.

– Vi vill riska och testa något nytt. Och med Görans erfarenhet känns det väldigt spännande, säger Johan Wester.

– Det måste bli ett spektakel, när man är på en arena, tycker Anders. Det måste bli visuellt. Vi vill jobba med våra skärmar och ljud och ljusspel, det måste bli en häftig upplevelse att gå hit. Även om vi ska prata om att köpa mjölk.

Maria Sällberg
Lars Thulin
Så här jobbar Trelleborgs Allehanda med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons