Annons
Nyheter

En fin dag i Brooklyn

Nyheter • Publicerad 23 oktober 2006
Foto: 

A Great Day In Harlem är namnet på en underbar jazzdokumentär om historien bakom ett unikt fotografi.

1958 ville fotografen Art Kane fånga New Yorks bubblande jazzscen på en enda gruppbild. Han valde tid och plats – en förmiddag på Madison Avenue i Harlem – och började med det gedigna arbetet att få de nattarbetande jazzmusikerna att trotsa morgontröttheten och ändå dyka upp. Alla bodde ju ändå i närheten.

Annons

Resultatet är inget annat än magnifikt – på det i dag klassiska fotot syns bland andra Red Allen, Count Basie, Lester Young, Maxine Sullivan, Sonny Rollins, Charles Mingus, Gene Krupa, Jo Jones, Art Farmer, Coleman Hawkins och Oscar Pettiford. Thelonious Monk bar en ljus jacka för att sticka ut. A Great Day In Harlem är den jazzackompanjerade historien om fotografiet – ett gammalt klassfoto där det som förenar de många tragiska livsödena med de betydligt färre lyckliga är den hårt svängande musiken.

Jag vet inte riktigt varför, men det är just A Great Day In Harlem jag kommer att tänka på när jag ser komikern Dave Chappelles film Dave Chappelles Block Party, en konsert- och dokumentärfilm om den gatufest som Chappelle arrangerade i Brooklyn hösten 2004.

"Det här är konserten jag själv alltid velat se", säger Dave som lyckas samla gräddan av sin tids musiker för att i en nedgången del av Brooklyn ge dess invånare en konsert som inte lämnar mycket att önska. Eller vad sägs om Roots, Big Daddy Kane, Jill Scott, Erykah Badu, Dead Prez och Talib Kweli? Här rappar Kanye West som i samma veva höll på att erövra hela världen, bakom honom står den ännu relativt okände John Legend och körar. Här återförenas Fugees för första gången på sju år – Lauryn Hill sjunger vackrare än någonsin.

Men det här är inte bara en konsertfilm. Block Party är framför allt en varm dokumentär om allt runt omkring, om förberedelserna, om Chapelles möten med såväl superstjärnor som de människor han springer in i Brooklyn. Han tar med sig filmteamet till hemorten Ohio och bjuder in alla han får tag på, vita och svarta, unga och gamla. När kvinnan i Chappelles gamla kvartersbutik får gå på en rapkonsert blir hon lika tagen som de Karl-Bertil Jonsson ger julklappar. När medlemmarna i Central State University Marching Band blir erbjudna att dra igång hela festen är glädjescenerna obetalbara (precis som den då fortfarande ödmjuke Kanye Wests blick är när han ser bandet komma spelandes hans egen Jesus walks). Vi får se Chappelle leta backstage-möbler i en second hand-affär, där han sätter sig bakom ett gammalt piano och lirar Thelonious Monks Round Midnight, sjungades med sprucken, lite nasal stämma.

Dave Chappelles Block Party är ett tidsdokument i klass med A Great Day In Harlem, The Last Waltz, Woodstock, Wattstax och Live Aid. Ett dokument där en av 2000-talets största komiker och några av dess främsta musiker förenas i den brokiga och trasiga miljö som en gång var grogrund för hela hiphopgenren, på samma gator som för 30 år sedan beträddes av Notorious BIG och Jay-Z i deras barndom.

Christopher Lembkegillar Solomon Burkes senaste, Nashville.

chlembke@hotmail.com

SAXO
Så här jobbar Trelleborgs Allehanda med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons