Annons
Nyheter
"Kyss mig" är Josefine Tengblads första långfilm. Som titeln insinuerar handlar den om kärlek. Kärleken till sig själv, även om den innebär att ifrågasätta sin sexuella läggning, såra dem i sin närhet och förändra allt man känner till.
– Det är väl ingen förälder som vill att ens barn ska vara bög eller flata heller, säger Christer Henrikssons karaktär Lasse i filmen "Kyss mig".
Nyheter • Publicerad 20 juli 2011
Josefine Tengblad har synts mycket på Ystads teater.Foto: Albin Brnmark

Han och Lena Endre spelar ett par i 60-årsåldern som precis har förlovat sig. På deras förlovningsfest träffas de respektive döttrarna Mia och Frida. Trots att Mia är i full fart med att planera sitt bröllop uppstår det starka känslor mellan de blivande styvsystrarna.

– Det är en historia som aldrig har berättats förr, säger Josefine Tengblad.

Annons

Hon är på Ystads teater och förbereder filmens premiär. En ny duk har köpts in, högtalare har installerats och i foajén står champagneglasen och vilar under en vit linneservett. En första testkörning är gjord.

– Det gick rysningar genom min kropp och jag kunde inte hålla tårarna borta. Det finns ingenting som slår att se filmen här på Ystad teater som betyder så mycket för mig, säger hon.

Josefine Tengblad är ett välkänt ansikte i Ystad. Hon bodde länge i stan, spelade Tjechov på teaterns scen, producerade 13 svenska Wallanderfilmer och syntes ofta i kulturlivet. För ett par år sedan lämnade hon sitt liv i Ystad för Stockholm. Men när hon skulle göra "Kyss mig" kom hon tillbaka.

– Jag tycker att staden, landskapet och människorna är otroligt inspirerande. Film Österlen och Ystad har stöttat mig från först stund.

80 procent av filmen är inspelad i Ystad med omnejd. Josefine har producerat, arbetat med manuset och spelar en roll i filmen.

– Jag gillar att ha kontroll över så mycket som möjligt, jag vill inte bli tillsagd vad jag ska göra, säger hon.

Och det är den inställningen som fick henne att nå målet för den fem år långa resan.

– Vi har mött mycket motstånd. Det var många som inte trodde att det skulle gå, som sa till oss att släppa det hela. Jag vågar inte ens tänka på hur det hade varit om det inte blivit en film.

När Josefine Tengblad presenterade filmen för olika finansiärer var den spontana reaktionen "det här har vi sett förut". När hon ifrågasatte det argumentet fick hon samma svar: Fucking Åmål.

– Fucking Åmål är en tonårsfilm. Det här är en helt annan sak. En kvinna i 30-årsåldern har krav på sig att bilda familj och stadga sig, det är en helt annan historia. Det var många som tyckte att vi skulle göra huvudrollsinnehavarna yngre. Men vi stod på oss.

Annons

Så här i efterhand är reaktionen från branschen en helt annan.

– Nu säger alla, äntligen.

Publikreaktionerna har inte heller låtit vänta på sig.

– Vi visade filmen på Almedalsveckan och dagen efter kom det kvinnor fram till mig. De tackade och kramade om mig. Det är inte ofta kvinnor får ta så stor plats som de gör i den här filmen.

Att representationen av kvinnor i film ofta är ensidig kan man se på Bechdeltestet, genom att enkelt kolla efter en scen där minst två kvinnor pratar med varandra om något annat än män. Det är förfärande få filmer som klarar det.

– Där slår "Kyss mig" ur taket.

Idén till filmen fick Josefine Tengblad tillsammans med manusförfattaren Alexandra Therese Keining som även har regisserat filmen. Under tiden som filmen växte fram började det figurera många rykten om Josefine Tengblads relation till manuset.

– Jag hade inte alls tänkt berätta att mycket av stoffet kom från mitt eget liv. Men när det började skrivas konstiga saker så var det lika bra att ge min version av historien.

Ramberättelsen är fiktion. Historien om att mitt i livet ifrågasätta sin sexualitet, lära sig älska sig själv och bejaka sina sanna känslor, även om det innebär att ingenting någonsin blir sig likt, kommer från Josefine Tengblads eget liv.

– Att göra filmen har varit som terapi för mig och nu när den är klar är jag lättad att det är över.

Annons

När det kom fram att filmen till delar var självbiografiskt ökade intresset och filmen togs på större allvar.

– Jag blev inbjuden till tv-soffor och journalister ville ha intervjuer. På ett sätt kan jag förstå det. Jag vet ju själv att jag tror mer på saker som är sanna.

Kvällens föreställning är en förhandspremiär och Sverigepremiären är först den 29 juli. Men intresset för filmen är redan stort, även utanför våra gränser.

– Vi visade trailern i Cannes och bara genom det fick vi många bud från internationella distributörer. Det är ett ämne som är aktuellt i hela Europa och det känns jättekul, säger hon.

Louise Cronholm
Helena Stenkvist
Så här jobbar Trelleborgs Allehanda med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons