Annons
Nyheter

En berättelse om ett hårt liv

Maria Larssons eviga ögonblick är en brett upplagd berättelse om den fattiga kvinnan Maria Larsson och hennes liv och den betydelse som en kamera och fotograferandet fick för henne. Maria Larsson var gift med Sigfrid Larsson, kallad Sigge, som var en brutal sälle som misshandlade både hustru och barn och gärna söp och slogs. Han hade en lång rad olika arbeten bland annat som hamnarbetare och åkare.
Nyheter • Publicerad 1 augusti 2008
Rakel Benér som Hilma och Mikael Persbrandt som pappan Sigge Larsson under inspelningen av filmen Maria Larssons eviga ögonblick.
Rakel Benér som Hilma och Mikael Persbrandt som pappan Sigge Larsson under inspelningen av filmen Maria Larssons eviga ögonblick.Foto: 

Familjen omfattade sju barn och de levde ett hårt och fattigt liv. Tiden är i början av 1900-talet och i filmen utspelar sig handlingen i Malmö, delvis under 1908 då Amaltheadådet utspelade sig i Malmö hamn. Hamnarbetarna strejkade och arbetsgivaren tog in engelska strejkbrytare. Natten mellan 11 och 12 juli detonerade en bomb i sidan på det skepp där strejkbrytarna bodde, Amalthea.

Strax innan giftemålet med Sigge Larsson vann Maria en kamera på lotteri och den kom att förändra hennes liv. Hon gick till fotografen Sebastian Pedersen för att försöka sälja kameran men han övertalade henne i stället att börja fotografera. Hon blev hänförd över vad hon kallade ett under och fotograferade allt mer. Fotografen Sebastian Pedersen upptäckte snart att hon hade en stor begåvning för fotografering och uppmuntrade henne och det det uppstod varma känslor mellan de båda.

Annons

Men livet var inte vänligt mot Maria Larsson och hennes våldsamme man hade ingen förståelse för hennes fotograferande. Trots begåvningen och stor lust till fotograferandet tvingades Maria Larsson att avstå under långa perioder upptagen med att försöka få ihop till hyra och mat till alla barnen.

Jan Troell har inte bråttom när han berättar den sanna historien om Maria Larsson. Filmen är två timmar och tio minuter lång och är ett lyriskt filmverk med ett vackert bildspråk. Även om filmen i huvudsak handlar om Maria Larssons liv skildrar Jan Troell den socialistiska framväxten och den misär som fanns bland arbetarna på den tiden. Inte i propagandistiska termer utan mer med ett slags medlidande och stor empati.

Det dramatiska stoffet, Maria Larssons liv, bär filmen och det är svårt att inte bli berörd. Men trots filmens längd känns den fragmentarisk och ibland mest redovisande. Det är svårt att förstå Maria Larsson och hennes handlingar och ofta växter frågan; men varför?

Filmen berättas via dotterns minnesbilder och de redovisas med en berättarröst som känns onödig och lite väl pedagogisk. Det hade varit bättre om Jan Troell litat till handlingens egen kraft och publikens förmåga att uppfatta vad som händer.

Filmen är baserad på en bok av Agneta Ulfsäter Troell som i sin tur genomfört ett omfattande forskningsarbete kring verklighetens Maria Larsson, som bodde i Göteborg.

Robert Dahlström robert.dahlstrom@allehandasyd.se
Robert Dahlström
Så här jobbar Trelleborgs Allehanda med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons