Annons
Nyheter

"Det går hett till i ett kök"

För krögaren Sari Farajallah är det kniven mot strupen den här veckan. Tv-teamet från programmet med samma namn är på plats för att ge restaurang "Karaveller" ny vind i seglen. Men först en rejäl spark i baken.
Nyheter • Publicerad 13 april 2011
Lite omskakad är Karavellers krögare Sari Farajallah och hans personal av kocken Alexander Nilsons nedslag i köksregionerna. Men Sari är också hoppfull om en nytändning för den krisande krogen.
Lite omskakad är Karavellers krögare Sari Farajallah och hans personal av kocken Alexander Nilsons nedslag i köksregionerna. Men Sari är också hoppfull om en nytändning för den krisande krogen.Foto: Tomas Nyberg

Sari Farajallah tog över Karaveller på Hamngatan i november, och förstod snart att ett visst "bagage" följt med på köpet. Gammalt groll har lett till oenighet och osäkerhet, inte minst om krogens inriktning och profil.

– Vi visste inte i vilken ände vi skulle börja, beskriver Sari, som dock inte tyckte att det var ett svårt steg att ta att be om hjälp från "Kniven på strupen." Trots att det innebär att låta den skicklige men smått koleriske kocken Alexander Nilson härja i köket och vända upp och ner på det mesta.

Annons

– Jag visste ju att vi behövde hjälp, säger Sari. Och i min erfarenhet kan det hjälpa att det kommer någon utifrån och sparkar folk i rätt riktning. Har man haft det jobbigt internt kan man efter ett tag sluta lyssna på varann.

Programmets idé är att hjälpa "några av Sveriges värsta krogar" att komma på rätt köl med rätt meny för sina förutsättningar, och förbättrad service till kunderna. Tv-teamet anlände i måndags, och kommer att stanna på Karaveller under hela veckan.

Alexander Nilson leder programmet på dess tredje säsong. Och han är inte så arg som han verkar vid sina många utbrott, påstår han:

– Jag är engagerad, det är skillnad! säger den intensive, svarthårige kocken, på plats i Karavellers kök med det svarta förklädet knutet.

– Det går hett till i ett kök. Man kan skrika och kasta kastruller ena stunden, men i nästa stund är det glömt och man kramar om varann och går hem.

Redan har en hel del känslor rivits upp. Men exakt vilka problemen är, och vilken lösning Alexander Nilson föreslår, det får vi lämna till programmet.

– Det är klart att det inte är roligt att få höra kritik, konstaterar Sari Farajallah. Som att det nästan är katastrofklass på rutinerna, trots att vi tyckte de var ganska bra. Samtidigt hoppas vi på att den här sparken i baken kan ge restaurangen en nytändning.

Efter att först ha granskat alla rutiner och hur maten smakar ska Alexander försöka identifiera var knutarna sitter - och lösa upp dem.

– Det kan exempelvis vara att man saknar kunskap om branschen, eller vilket slit det egentligen innebär att driva restaurang, beskriver han. Det är hårda dagar och tider.

– Men hos Sari ser jag ett enormt engagemang. Han vill något, och det gör det så mycket enklare.

Annons

Tillfredsställelsen för Alexander Nilson är utmaningen i att driva ett förändringsarbete i högt tempo.

– Jag tycker om när det går fort, beskriver han. Kicken kan vara att få blåsa ner och så försöka bygga upp igen. Om jag då får ställa upp som ett slags "Dr Phil" för personalen så må det vara hänt. För det mesta är det någon typ av uppvaknande som ska till.

Blir det bra eller dålig PR för restaurangen att skylta i media som en problemrestaurang?

– Vändningen till det bättre, och hur det kommer att vara efteråt, blir fantastisk PR, säger Sari Farajallah övertygat.

– Det kommer ju i alla fall inte att bli sämre! inflikar Alexander Nilson.

Martin Strandberg
Lars Thulin
Så här jobbar Trelleborgs Allehanda med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons