Annons
Nyheter

Dahlström funderar och flanerar/Torsdag

Seglar spökskepp med autopilot över Östersjön?
Nyheter • Publicerad 4 juni 2003

Det som alla visste skulle kunna hända, och det som alla vet kan hända igen, hände i lördags eftermiddag. Två fartyg kolliderade i Bornholmsgattet, det ena sjönk och nu står vi mitt i en miljökatastrof. Hur i helskotta kunde två moderna fartyg braka samman mitt på dagen, i klar sikt och bra väder? Enligt obekräftade uppgifter från dansk polis på Bornholm var ingen av de båda befälhavarna berusade eller påtända. Så mycket har jag i varje fall varit till sjöss att jag vet hur viktigt det är att ha kontroll på vad som rör sig i omgivningen. Till det har man bland annat radar och helt vanliga kikare men i lördags hade det räckt med en gubbe i en vilstol på däck. Fanns det inget folk på bryggan på det polska fartyget, som körde in i det kinesiska containerfartyget? Är det så det går till? Man knappar in kursen på autopiloten och går sedan under däck och fikar, eller vad man nu gör? Enligt skillingefiskaren Tommy Persson är det inte ovanligt att stora fartyg rör sig över Östersjön som spökskepp utan en levande själ på bryggan, blott autopiloten. Han berättar att vid ett tillfälle fick han helt enkelt kapa linorna till garnen eftersom ett fartyg inte väjde - de såg honom inte eftersom det förmodligen inte fanns någon som tittade. Denna svåra fartygsolycka och miljökatastrof för våra stränder måste ge upphov till en ordentlig debatt om hur sjöfarten ska bedrivas. Och ansvarsfrågan måste redas ut. Enligt vissa uppgifter har det polska, men cypernregisterade fartyget, lämnat Bornholm och befinner sig på okänd ort, förmodligen i någon polsk hamn. Släpp inte taget om ansvarsfrågan. Var det verkligen så att fartygsbryggan var obemannad? Då ska det fram i ljuset. Eller vad nu orsaken till den omöjliga olyckan kan vara. Dessutom bör de svenska och danska myndigheterna äntligen komma överens om att införa ledad fartygstrafik genom Bornholmsgattet. Två vägbanor till havs, en för varje riktning. Håll styrbord, borde vara en enkel tumregel. Nu måste oljan bort från vår kust och det är glädjande att konstatera att det finns gott om frivilliga krafter som vill hjälpa till. Så många att räddningsledningen måste bromsa. Det är ingen mening med privata initiativ utan vill ni göra en insats så kontakta räddningsledningen på telefon 0411-57 79 12. Då får ni utbildning, utrustning och information. Då blir räddningsinsatsen så effektiv som möjligt. Vi hörs! Robert Dahlström, 0411-55 78 53 robert.dahlstrom@allehandasyd.se

Robert Dahlström robert.dahlstrom@allehandasyd.se
Så här jobbar Trelleborgs Allehanda med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons