Annons
Nyheter

Dahlström funderar och flanerar/Tisdag

Kom inte och säg att det blivit bättre service
Nyheter • Publicerad 6 oktober 2003

En sak är bra med den nya ordningen för Postens service. Vi får motion. Mycket motion. Annars är väl service fel ord i det här sammanhanget. I lördags skulle jag hämta ett paket från Norrland. Eftersom jag bor 200 meter från Postens (eller vad det nu heter) huvudkontor mitt i stan och dessutom hade ett annat ärende gick jag dit. Självklart trodde jag att paketet skulle ligga där. Det finns ju en avdelning för in- och utkommande paket. Naturligtvis var det inte så enkelt. Paketet skulle hämtas i den lilla konditori- och kioskdelen på det stora varuhuset. Det ligger inte särskilt långt bort men längre bort än - ja, Posten, eller vad det heter. Tyvärr var paketet skadat varför jag ville reklamera direkt, på plats, innan jag öppnade det. Medan kön växte (lördag middag...) bakom mig försökte den stackars ensamma kvinnan bakom disken hjälpa mig via datorn. Resultatet blev att jag fick beskedet att reklamationer måste göra på det där stället där vi var först och som förr i tiden kallades för Posten. Då öppnade jag lådan på plats för att, med expediten som vittne, ser hur det stod till. Dessbättre var varan helt oskadd och jag slapp promenera tillbaka till - ja, ni vet. När jag pratade med en bekant om detta - det är ju svårt att hålla käften om dessa dumheter - fick jag höra att hon, som bor blott 25 meter från mig, blev tvingad att åka ut till en stor matbutiken i utkanten av staden för att i deras lilla kiosk hämta sitt paket. Jag förstår att detta är en del i en långsiktigt strategi där det där som inte längre heter Posten ska försvinna helt och vi kommer enbart att vara hänvisade till konditorier och kiosker på varuhusen. Möjligen tjänar Posten pengar på detta men det blir definitivt inte bättre för oss, inte ens bra. Nackdelarna är många. Det är förstås omöjligt för ägarna till de här kioskerna att ha personal som har samma djupa kunskap om hur paket skickas över världen, och kunna svara på alla omöjliga dumma frågor som vi har, som de gamla proffsen som jobbade på den riktiga Posten. Dessutom blir pakethanteringen lätt en tidsödande konkurrent till de andra affärerna som görs i kiosk-konditoriet. Mitt ärende i lördags tog sin lilla tid och damen bakom som bara skulle ha ett wienerbröd blev förstås otålig och kvinnan bakom disken stressad. Ni kan nedrusta den goda servicen som vi var vana vid från Postens tid men kom inte och påstå att det blivit bättre! Vi hörs! Robert Dahlström, 0411-55 78 53 robert.dahlstrom@allehandasyd.se

Robert Dahlström robert.dahlstrom@allehandasyd.se
Så här jobbar Trelleborgs Allehanda med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons