Centraliserad kulturbyråkratisk bidragsmyndighet
Jag kan bli väldigt starkt berörd av en bra teaterpjäs, en bra film eller ett konstverk. Kulturyttringar är av kött och blod, saknar tidsaspekt - vi njuter lika väl i dag av en målning av Caravaggio som en av Karin Mamma Anderssons. Kultur skapas av människor för människor och är överbryggande och för det mesta fredliga.
Jag är inte intresserad av politik och administration men inser förstås att båda delarna behövs, en sund politik är rent av nödvändig och någon måste ju hålla i pappershögarna. Nu har jag läst det mesta av den omsusade kulturutredningen och måste dessvärre konstatera att jag begriper inte särskilt mycket. Sannolikt beror det på att utredningen mest fokuserar på administration och är fylld av kryptiska formuleringar som är väldigt svepande som till exempel: "Den (kulturpolitiken) ska möjliggöra kommunikation mellan olika individer och grupper, skapa förutsättningar för kulturupplevelser och bildning samt verka för att alla ges möjlighet att fritt utveckla sina skapande förmågor". Jaha.
Det ska man bland annat göra genom att centralisera den kulturella administrationen - 20 kulturmyndigheter ska bli tre. Till exempel ska de som vill söka ekonomiskt stöd i någon form i framtiden blott vända sig till en myndighet, bidragsmyndigheten. På vilket sätt det ska gynna den enskilde kulturarbetaren begriper jag inte. Bara att kalla det för "bidragsmyndighet" avskräcker. Jag trodde att de flesta av oss har insett att stora byråkratiska organisationer för det mesta blir kolosser på lerfötter och labyrinter.
En annan nyhet är att det även ska centraliseras på regional nivå och där ska vi få en "portfölj" med pengar att fördelas inom regionen. Jag fattar inte riktigt hur det ska se ut i praktiken - ska till exempel en fri teatergrupp bara ha en enda instans att söka pengar hos? Då blir det tufft.
Jag tänker på min gode vän konstnären som garanterat sitter i sin ateljé just nu, med musik på låg volym, och arbetar. Han brukar säga att om han skulle hålla på och skriva olika ansökningar om stipendier stup i kvarten, fara runt och jaga sponsorer - vara en kulturentreprenör; "ja, när fan ska jag då få tid att måla?"
Jag måste ringa honom och höra vad han tror kulturutredningen kan betyda för honom personligen.