Annons
Nyheter

Caesars minskar tempot

Caesars Palace är dött – länge leve Caesars. Med nya skivan "Paper tigers" ska världen erövras. Och förutsättningarna hade kunnat varit sämre, Caesars har medvind i USA då en av deras låtar hårdexponeras i en reklamfilm.
Nyheter • Publicerad 23 februari 2005
David Lindqvist, Nino Keller, César Vidal och Jocke Åhlund i Caesars släpper sin fjärde skiva "Paper tigers". Gruppen hoppas att det definitiva genombrottet utomlands står för dörren.bild: Pontus Lundahl/Pressens BildFoto: 

César Vidal, Jocke Åhlund, David Lindqvist och Nino Keller tar emot på sitt skivbolags kontor på Östermalm i Stockholm. De har placerats i Roxette-rummet, väggarna är proppfyllda av duons guldskivor från listhärjningarna världen över på 1990-talet. Förhoppningen är att Caesars ska följa i deras spår.

Gruppens fjärde skiva låter till viss del annorlunda än deras tidigare. De riktigt snabba punkpopsångerna, "happylåtarna" som de själva uttrycker det, är nästan borta och ersatta av ett lugnare låtregister.

Annons

– Det är bara jobbigt att spela snabba låtar live, det är svårt att skaka rumpa när det går fort. Vi är less på det, så är det bara. Jag vill att det ska låta ärligt, och jag känner mig inte längre som snabb, ettrig punkpop. Jag känner mig som trött gubbrock. Därför har vi slopat happylåtarna, säger Jocke Åhlund.

– Men det är ju ingen "gloomy" gothskiva vi gjort. Den är ju ganska glad ändå, säger David Lindqvist.

– Ja, så är det ju. Det beror på vad man jämför med. Jag tycker nog att vår förra skiva var lite väl hurtig, säger Jocke Åhlund. Första singeln från albumet, "We got to leave", är dock typisk Caesarspop.

– Vi velade ganska mycket innan vi bestämde oss, och till sist blev det ju en låt som låter som klassisk Caesars. Det finns ju låtar på skivan som pekar åt ett håll. Men det är en bra låt, så den fick gå först. Men vi ska släppa många singlar från albumet, säger Jocke Åhlund.

Caesars jobbar hela tiden på att växa utomlands. Förutom Sverige kommer "Paper tigers" att släppas såväl i USA, Europa som Japan.

I USA är förutsättningarna för ett genombrott kanske störst, då datorföretaget Apple valt gruppens låt "Jerk it out", från förra skivan "Love for the streets", som ledmotiv i sin massiva kampanj för den nya Ipod-spelaren. Och satsningen verkar funka, "Jerk it out" är en av de mest sålda singlarna på musikförsäljningssajten Itunes Music Store i år.

Hur tror ni själva att det kommer att gå?

– Det är jättesvårt att säga, det kan bli allt från en nedåtgående spiral där ingen bryr sig i Sverige ens, till att vi blir det nya U2, säger César Vidal.

– Jag kan känna lite grann att Caesars börjar nu, trots att det här är vår fjärde skiva, eftersom det börjar hända grejer utomlands på riktigt, säger Nino Keller.

– Fast allvarligt talat, vore det inte det mest osannolika som nånsin har hänt ifall vi, fyra medelålders svenskar, skulle "breaka" stort i USA? frågar Jocke Åhlund.

Annons

– Men du, har du glömt hur det ser ut på väggarna här inne? säger César Vidal och gör en svepande gest över Roxette-rummet.

När Caesars Palace skulle släppas i USA första gången så ville skivbolaget att de ändrade sitt namn till bara Caesars, för att inte riskera en stämning från storhotellet Caesars Palace i Las Vegas. Gruppen har därför hetat bara Caesars internationellt. Nu tar de det namnet i Sverige också.

– Fast det är lite skumt, för hotellet kallar ju sig bara Caesars också, så vi blir väl stämda i alla fall nu när Ipod-reklamen spelas överallt i USA, säger Jocke Åhlund. (TT Spektra)

Daniel Åberg

Caesars kontra Caesars Palace

När Caesars Palace skulle släppas i USA första gången ville skivbolaget att de ändrade sitt namn till bara Caesars, för att inte riskera en stämning från storhotellet Caesars Palace i Las Vegas. Gruppen har därför hetat bara Caesars internationellt.

Nu tar de det namnet i Sverige också. "Fast det är lite skumt, för hotellet kallar ju sig bara Caesars också, så vi blir väl stämda i alla fall nu när Ipod-reklamen spelas överallt i USA", säger Jocke Åhlund.

SAXO
Så här jobbar Trelleborgs Allehanda med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons