Bistånd blev underhållning
Mitten av 80-talet kom också att präglas av att stora artister som Michael Jackson, Tina Turner, Rolling Stones och Dire Straits blev levande reklampelare för diverse läskedrycker, parfymer och andra märkesvaror. Tendensen döptes till Corporate Rock och blev vida diskuterat som en form av förräderi mot fansen. Bruce Springsteen och U2 hör till de band som inte följde den nya trenden..
Stödet som Bob Geldof initierat för Etiopienssvältoffer hösten 1984 följdes efter jul upp av den amerikanska rockeliten som, med Michael Jackson och Lionel Richie som ledsagare, spelade in låten We are the world under namnet USA for Africa. Efter enorma framgångar för dessa båda aid-skivor anordnade Geldof en välgörenhetsgala den 13 juli 1985 under namnet Live Aid på Wembley Stadium i London och JFK Stadium i Philadelphia. Geldof lyckades med konststycket att få rockeliten med Paul McCartney, Madonna, U2, Bruce Springsteen, Bob Dylan, Queen, David Bowie, Tina Turner och delar av Rolling Stones att ställa upp gratis. Phil Collins uppträdde dessutom på båda kontinenterna under kvällen och Black Sabbath med Ozzy Osbourne, Crosby Stills Nash & Young samt de överlevande från Led Zeppelin och the Who återförenades kort för själva tillfället. Live Aid blev rockens största manifestation någonsin med 180.000 personer i publiken och med en direktsänd show på 16 timmar för en halv miljard tv-tittare världen över. Även ekonomiskt blev det en succé och man fick in över 150 miljoner pund som direkt resultat från galan. Geldof själv blev dubbad av drottningen året efter.
Pudelrock, som var en mix mellan glamrock och hårdrock, fick enormt genomslag med band som Bon Jovi, Twisted Sister, Motley Crue, Guns n’ Roses, Def Leppard och Poison. Det gav även Van Halen, Alice Cooper och Whitesnake ny bensin och nya band som Metallica och Green Day såg dagens ljus. Aerosmith förenade sig med Run DMC och i föreningen mellan hårdrock och rap fick de tillsammans en jättehit 1986 med Walk this way.
1987 startade MTV i Europa och blev direkt en succé även där. Beastie Boys fick precis som Dire Straits, Sting, George Michael, Bryan Adams och norska A-ha enorm draghjälp av MTV och hade mycket att tacka musikkanalen för sina stora framgångar. Även producenterna Stock-Aitken & Waterman såg till att utnyttja videoformatet och fick fram nya artister som Kylie Minogue, Rick Astley, Mel & Kim och Sinitta i lättnynnade melodier med fast danstakt. Inom dansmusiken blev acid, house, trance och techno nya genres och syntar de centrala elektroniska redskapen.
Abba hade visat vägen till den internationella scenen och nu började det hända saker. Efter att Gyllene Tider splittrats bildade Per Gessle Roxette tillsammans med Marie Fredriksson och i april 1989 fick gruppen sitt stora genombrott världen över när låten The Look toppade amerikanska Billboard, som den första av fyra Roxettelåtar att göra det.
Även hårdrocksbandet Europe tog väl tillvara sin internationella chans och med låten The final countdown blev de listetta i 26 länder, inklusive England, 1986.
De internationella framgångarna gjorde att Sverige på nytt väckte liv i Grammisgalan efter 15 år i malpåse och i fotspåren på Live Aid föddes galor och festivaler som ANC-galan, Rock runt riket, Badrock och Hultsfredsfestivalen.
Bruce Springsteens gjorde i juni 1985 två spelningar på Ullevi för drygt 126.000 personer. Stora sprickor i betongen tvingade sen arenan att stänga för konserter under flera års tid och istället blev det Eriksbergsvarvet och Stockholms Stadion som kom att ta emot Madonna, U2, Prince, Eurythmics och Michael Jackson under 80-talets andra hälft.