Annons
Nyheter

Betongen skriker efter gerillakonst

Nyheter • Publicerad 23 november 2007
Foto: 

Jag kan kanske inte så mycket om konst, men jag vet vad jag gillar, som det brukar heta. Och i frågan ''graffiti, konst eller skadegörelse?" vet jag att jag gillar gerillamålaren Banksy, som på sitt eget sätt ''bombar" ett samhälle som är ojämlikt, rasistiskt eller helt enkelt bara brottsligt fult. Och jag kan inte se Banksy som förbrytaren.

Gatukonst fascinerar mig,som ett slags gräsrotsuttryck för kreativitet som liksom bara bågnar, utan att egentligen veta att den kommer ut som konst. För konst är det, trots sina övertoner av banditöverfall och direkt åverkan. Åtminstone när det har större ambitioner än att bara vara en hundpinkande ''tag". Skulle grå betong vara snyggare än en sprayad glädjefläck?

Annons

Britten Banksy målar gärna råttor, dessa stadsmiljöns fräcka gratisätare. När någon påpekade för honom hur smart det var att ''rat" är ett anagram för ''art" svalde han tyst. ''Jag var tvungen att låtsas som att jag vetat det hela tiden".

Historien finns nedtecknad i Banksys greatest hitssamling Wall and Piece, som jag bara inte kunde låta bli att köpa. Bara baksidestexten är värd pengarna. En kommentar från Londons Metropolitan Police, som gärna skulle vilja lägga lagens långa arm på den hemlige graffitikonstnären: ''Inte en chans att ni kommer att få ett citat av oss att använda till erat bokomslag!"

Banksy kombinerarden politiske aktivistens gerillaradikalism med respektlös uppkäftighet - och humor. Han åker till Palestina och bombar ''graffitiartistens dröm", israelernas massiva apartheidmur. Eller han gör en officiellt utseende stencil för ''graffitimålning tillåten", med ''stadsvapen" taget från ett cigarettpaket, och lockar andra målare till hittills vita väggar.

Banksy gör tvärtom-stötar på konstmuseer, och kilar in på exempelvis ärevördiga British Museum med sina egna målningar under rocken och klistrar upp dem, som katter insmugglade på hermelinfarmen. En stentavla föreställande en grottman som drar en kundvagn - fjärran vore det mig att skriva er något på näsan om civilisationskritik och konsumtionshysteri - hängde uppe i åtta dagar innan museet tog notis. Varpå de flyttade verket - till sina permanenta samlingar.

Banksy målar ''varning för dolda falluckor" på broar, ''picknickområde" på avfallsstationer och ''det här är inte ett fototillfälle" vid klassiska turistvyer. Och lika ofta som rena hyss är hans målningar satiriska kommentarer till vår omvärld - och så pricksäkert skitkul att man bara inte kan låta bli att le, även om man inte håller med.

''Det där är bara klotter", säger kanske ni. ''Du skulle inte vilja ha det på din egen vägg." Och nä, glädjedödare, det skulle jag kanske inte. Knappt ens ett Banksy-original, för då skulle bara någon idiot knacka loss min vägg och sälja den för en halv mille.

När det gäller Banksy kan jag bara hålla med den konstnär som för några år sedan spred sitt budskap i Stockholm: ''Erkänn klottret som konstform - kräv statligt stöd!"

Lars Thulinhar bara målat graffiti en gång och då blev han utskälld efter noter.

lars.thulin@trelleborgsallehanda.se

SAXO
Så här jobbar Trelleborgs Allehanda med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons