Annons
Nyheter

Angelägen Stendhal i nyutgåva

Det är inte lätt att försöka sammanfatta den geniala storheten i hans författarskap. Där ryms alltför mycket; alldeles för många infall och skiftande synpunkter, bländande skildringar av själar i förfall och andra fångade av kärlekens eller karriärens passioner ryms i Stendhals diktade världar för att de ska kunna fästas på formel.
Nyheter • Publicerad 29 juli 2008
Stendhal, eller Henri Boyle (1783-1842) som han egentligen hette. Målningen är gjord av konstnären Johan Olaf Sodermark år 1840. Sodermark var för övrigt född i Landskrona.
Stendhal, eller Henri Boyle (1783-1842) som han egentligen hette. Målningen är gjord av konstnären Johan Olaf Sodermark år 1840. Sodermark var för övrigt född i Landskrona.Foto: 

Många har sagt det tidigare att Henri Beyle (1783 - 1842), som han egentligen hette - Stendhal var enbart en av hundratjugonio pseudonymer han använde - är en fransk Dostojevskij.

De förenas åtminstone av ett närmast besatt intresse för människosjälen och dess dolska mörker, och hur olika individer väljer olika vägar ställda inför svåra moraliska val och yttre motgångar.

Annons

Stendhals två ostridiga mästerverk är romanerna Rött och svartoch Kartusianerklostret i Parma, även om jag personligen är svag för hans självbiografiska skildringar En egocentrikers minnenoch Henri Brulards liv. Och den koncentrerade och gripande Om kärlekenfinner nya läsare i varje generation.

Nu återutger - tacknämligt nog - Albert Bonnier Rött och svarti Tage Aurells lysande översättning.

Huvudpersonen Julien Sorel är sannerligen ingen sympatisk människa även om Stendhal gör honom fullkomligt begriplig i sina innersta drivkrafter. Det är en helt genomlyst romankaraktär. Julien Sorels ärelystnad, och lätt motbjudande längtan efter att komma upp sig i världen till vilket pris det vara månde, bottnar i en tärande och plågsam längtan efter revansch.

Hans enkla bakgrund - den avskydde fadern arbetar på en såg - är ett stigmata han inte förmår frigöra sig ifrån. Varje steg han tar är medvetet kalkylerat, och det även i förhållande till kvinnan i borgmästarfamiljen de Rnal där han anställs som informator - trots deras kärlek.

På samma sätt förhåller det sig med hans val av framtidsbana. Han är en stor beundrare - ja, fanatisk dykare av - Napoleon.

Hans dröm är att bli soldat, men Napoleon är fördriven. Den karriärvägen är därmed för tillfället stängd.

Kvar återstår möjligheten att bli präst. Julien Sorel kommer - före dess romanen når sitt tragiska slut - att pröva både svartrockens och uniformens skiftande roller.

Men Rött och svarthade inte varit det lysande mästerverk det är förutan den komplexa bild Stendhal ger av huvudpersonen, inte minst genom sin vassa ironi.

Trots sin ungdom, trots sin vilja att ta sig uppåt på samhällsstegen, hatar Julien Sorel de framgångsrika lika mycket som han föraktar det nya samhället och dess tilltagande förfall. Det är restaurationens epok (1814 - 1830), och överallt ser Sorel enbart korruption, feghet och inskränkthet.

Det är medelmåttorna som segrat i Frankrike efter Napoleons fall - vilken Stendhal alltid betraktade som den siste upprätthållaren av revolutionens värderingar.

Annons

Pengar, ett systematiskt hyckleri, börd och mygel härskar nu; något Stendhal skildrar ingående i romanens andra del som utspelar sig i Paris. Begåvning och framåtanda är enbart ett hinder. "Tanken får inte höja sig över poängen i en vaudevillekuplett", som en av romangestalterna formulerar det.

Rött och svartär förvisso en av de stora litterära klassikerna, men den är i allra högsta grad en levande och läsvärd roman om kärlek och korruption, ståndshögfärd och förblindad revanschism, om glödgande hat och en inträngande beskrivning av ett samhälle som håller på att bokstavligen fräta sönder inifrån.

Crister Enander
Så här jobbar Trelleborgs Allehanda med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons