Annons
Nyheter

Anarki på drottningens bakgård

Det engelska klassamhället hade i mitten av 70-talet en alltmer växande ungdomsgrupp som givit upp, det fanns ingen framtid och allt var skit. Punken spred sig som en löpeld världen över och ingenting skulle någonsin bli sig likt igen.
Nyheter • Publicerad 17 juli 2008
Amerikanska Ramones turnerade i Storbritannien våren 1976, och deras framträdanden blev en inspiration till punkvågen. Bild: Scanpix
Amerikanska Ramones turnerade i Storbritannien våren 1976, och deras framträdanden blev en inspiration till punkvågen. Bild: ScanpixFoto: 
Ett gäng punkare på Ramones-konsert. Bild: Scanpix
Ett gäng punkare på Ramones-konsert. Bild: ScanpixFoto: 
Sid Vicious och Johnny Rotten i Sex Pistols, ett band som blev stilbildande inom punken. Bild: Scanpix
Sid Vicious och Johnny Rotten i Sex Pistols, ett band som blev stilbildande inom punken. Bild: ScanpixFoto: 

Ordet Punk betyder ungefär "värdelöst" och är också den maskulina motsvarigheten till "bitch". Punkrocken blev en subkultur som ville provocera och chocka samhället genom en aggressiv och rå rock med texter som direkt anknöt till hur man hade det. Antimode, anarkism, säkerhetsnålar och nazistiska symboler var typiska kännetecken för den brittiska genren.

Punkens ursprung är dock amerikansk med Velvet Underground, Lou Reed, MC 5, New York Dolls samt punkens gudfader Iggy Pop & the Stooges som stora inspirationskällor. CBGBs var den viktigaste klubben i New York. Här slog the Ramones igenom, som med sin enkla och extremt snabba treackordsmusik lät som en punkversion av Beach Boys. Gruppens första och självbetitlade platta tog dem till Storbritannien våren 1976 och deras framträdanden kom att inspirera många. Storbritannien var ett strikt klassamhälle med traditionella och konservativa värderingar. Den brittiska punken var betydligt mer politisk och provocerande än den amerikanska motsvarigheten och blev mycket mer än bara en ny musikgenre. Mängder av band och fanzine startades med grundtanken "Do it yourself". Det mest kända punkfanzinet Sniffin' Gluegick på kort tid från en upplaga på 50 ex till 15.000!

Annons

1972 bildade Steve Jones och Paul Cook vad som skulle bli världens mest kända punkband, Sex Pistols. Malcolm McLaren hade tidigare varit manager för New York Dolls och tog 1975 över Pistols, nu med Johnny Rotten som sångare. Deras framfart väckte stort rabalder och avsky genom uppförandet både på och utanför scenen och många framträdanden fick avslutas i förtid. Det fanns dock de som påverkades positivt. När Joe Strummer sett bandet i juni 1976 lämnade han pubrocken tvärt och bildade the Clash, som kom att bli ett av de mest inflytelserika banden för den brittiska punken.

Den första punkfestivalen hölls i september samma år och den fick punkrörelsen att komma ut i ljuset. Sex Pistols och the Clash var headliners men även Storbritanniens första punkband the Vibrators, Siouxie & the Banshees och the Damned uppträdde. The Damned blev även det band som släppte den första brittiska punksingeln, då New rosei november gavs ut på det oberoende skivbolaget Stiff Records. Sex Pistols skrev i sin tur kontrakt med EMI och släppte singeln Anarchy in the UK, som blev bannlyst av BBC för sitt osmakliga innehåll. I samband med detta intervjuades gruppen i brittisk tv av Bill Grundy. Steve Jones kallade Grundy för "you dirty fucker" i direktsändning och skandalen var ett faktum.

Efter att fått sparken av EMI tecknades ett kontrakt med A&M som endast höll i sex dagar. Detta efter att Sid Vicious, som ersatt sparkade Glen Matlock, slagit sönder skivbolagschefens kontor och kräkts på hans skrivbord. Det blev istället Virgin Records som i maj 1977 släppte God save the Queen, en personlig attack på silverjubilerande drottning Elizabeth II som även den blev bannlyst i radio, men nådde trots (eller tack vare) detta förstaplatsen den 18 juni.

The Clash släppte första singeln White Rioti mars 1977, som handlar om ett av de många upploppen och rasistkrigen som uppstått mellan facsister och färgade. Under sommaren nådde det sin kulmen under epitetet "The Summer of Hate". Samtidigt stod den brittiska pukrörelsen på sin absoluta höjdpunkt och band som Sham 69, Stranglers, 999, Generation X (med Billy Idol), Buzzcocks, Stiff little fingers samt irländska Undertones fick sitt genombrott. Punkrörelsen hade blivit alltmer politiserad med fascistiska sympatier. Även Eric Clapton och David Bowie kom med rasistiska uttalanden, vilket ledde till massprotester och slutligen bildandet av Rock Against Racism (RAR). Tom Robinson Band, Elvis Costello och the Jam fick luft under vingarna med hjälp av RAR och i fotspåren följde New Wave-musiken med band som Ian Dury & the Blockheads, the Pretenders och Boomtown Rats.

Efter the Ramones genombrott i USA kom nya grupper och artister som Television, Talking Heads och Patti Smith fram. De låg dock närmare New Wave-musiken än punken och detsamma gällde Blondie som fick större framgångar i England än i hemlandet USA. Efter en skandalartad USA-turné hoppade Rotten av i januari 1978. Sex Pistols fortsatte som grupp fram till Sid Vicious död, efter en överdos, i februari året efter.

Punken mattades efter detta men dog aldrig. I dess kölvatten blev Postpunk ett nytt begrepp med grupper som the Cure, Joy Division samt irländska U2 och ständigt återkommer den i nya skepnader som Skatepunk, Hardcorepunk och Grunge, med grupper som Offspring, Green Day och Nirvana.

Peter Kronström
Så här jobbar Trelleborgs Allehanda med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons