Annons
Nyheter

Amanda Bengtsson från Lund

Nyheter • Publicerad 22 maj 2008

Jag är en kultursnobb som inte tittar på Idol (eller Let's Dance för den delen). Därför blev det något av en chock när lundatösen Amanda Bengtsson, nu Jenssen, plötsligt uppträdde på Grammisgalan (jo, den tittar jag på). På scenen stod en uppenbarelse: den mest blonderade blondin i röd, tajt, strax över knäet kort klänning, röda, högklackade skor och röd läppstiftsmun. Och som hon tog i när hon sjöng singellåten Do You Love Me! Så mycket att sången och kompet kunde hamna bredvid varann, i varsin tonart.

Sen kom Amanda Jenssens debutalbum, Killing Your Darlings (Epic), som fick snurra, om och om igen, i bilens cd-spelare. Jag lyssnade, log och skrattade – tills jag tystnade och började lyssna ordentligt. Där fanns ju nåt... enastående. Hon var... en personlighet. Hon sjöng och spelade över... medvetet. Så smart och proffsigt. Musiken är egentligen inte min genre: ett slags evigt mondän och lyxig glampop med fyndiga ordval i de engelska texterna och småstölder á la Per Gessle i de catchiga melodierna. Också i studion har hon tagit i. Amanda kan skrika sig ur vilken tonart som helst och glida mellan tonerna som Bambi på isen.

Annons

Det gör ingenting. För vart rösten än tar vägen så ropar och viskar hon – det kan hon också – med attityden att jävlaranamma jag ska minsann ta mig in i show business och inget kan stoppa mig. Ur vägen! Vilken pondus! Så stor vilja! Det kallas ung kvinnokraft.

Amanda Jenssen får mig att tänka på Grace Jones och Marilyn Monroe, om hon haft en chans att styra sin karriär. Tänk en skånsk Marilyn Monroe årgång 2008. Wow! Jag har också lyckats få tag på en massa demolåtar med Amanda. Inspelad "At home" var hon ju något helt annat: en kvinnlig singer/songwriter till akustisk gitarr.

Och när jag gick in på www.amandajenssen.com (nätsida för Amanda-fans) och kollade hennes Idol-framträdanden så upptäckte jag ju också – äntligen! på tiden! – vilken bredd hon har. I Idol sjöng Amanda allt från den unga Elvis-låten That's Allright Mama över You Really Got Me (The Kinks), Born To Run (Springsteen), Dream A Little Dream of Me (Ella Fitzgerald) och Hallelujah (Leonard Cohen) till den äldre Elvis Presley-låten Suspicious Minds med samma stora – ja gigantiska – attack, inlevelse och uttryck.

Live:På Sveriges nationaldag (alltså den 6 juni) framträder Amanda Jenssen på Stora scenen i Malmö Folkets Park. Det känns helt rätt, alldeles självklart.

Bengt Erikssonrekommenderar också den malmöitiska jazzsoulsångerskan Miriam Aïdas nya album, Come On Home (Connection).

bengt mediaimorronidag.se

SAXO
Så här jobbar Trelleborgs Allehanda med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons