Annons
Nyheter

Åke Sandgren bakom nytt filmkoncept

För att ta tillvara dynamiken efter dogma startade den svenska regissören Åke Sandgren det danska filmkonceptet directors cut. Nu går satsningen på export till hans hemland och först ut är "Babylonsjukan".
Nyheter • Publicerad 28 september 2004
Åke Sandgren har gjort filmer som "Kådisbellan" i Sverige. På senare har han främst varit verksam i Danmark där han har arbetat fram directors cut-konceptet.bild: Johan MalmbergFoto: 
Bioaktuella "Babylonsjukan", med Nina Wäha och Gustaf Skarsgård, är den första av sammanlagt fyra svenska directors cut-filmer. bild: Petra HellbergFoto: 

–Såna avtryck i samtiden är svensk film i desperat behov av. Vi ska hjälpa till att få fram unga intressanta filmare, men det är svårt att hitta dem i Sverige i dag.

När Åke Sandgren som hittills ende svenske regissör gjorde en dogmafilm, "En riktig människa" (2001), fick han en kick han inte haft sen han debuterade inom filmen. Visserligen bakbunden av dogmans rigida regelverk. Men det opretentiösa i själva produktionen var frigörande. Någonstans där föddes idén till att förvalta arvet efter dogman.

Annons

– Nu klingar dogman ut. Den typen av filmvågor tenderar lätt att bli mainstream efter ett tag och då dör fenomenet sakta. Men jag vill gärna ta tillvara energin i just det sättet att göra film. Det opretentiösa, snabba, jävlaranamma-sättet som har blivit typiskt danskt i och med dogman, säger Åke Sandgren.

Åke Sandgren är utbildad vid Danska filmskolan och efter att ha gjort "Kådisbellan" och "Stora och små män" i Sverige har han inte filmat på tio år. Norrlänningen är nu naturaliserad dansk, har tre barn ihop med filmregissören Annette K Olesen (bioaktuell med dogmafilmen "Förbrytelser") och är numera en centralfigur i dansk film, både som regissör och producent på Nordisk Film i Köpenhamn. Directors cut är Nordisk Films satsning på billig, snabbt producerad film. Inte ett fräckt PR-jippo som dogma. Inget manifest, däremot produktionsregler som att jobba i autentiska miljöer och med få medarbetare.

– Alla i branschen vet att allt går för långsamt. Om man vill skildra något viktigt i samtiden har det hunnit gå tre, fyra år innan det blivit film.

Vem som ska skildra samtiden har Åke Sandgren däremot inga åsikter om. Directors cut startade som en satsning om fyra filmer, vilka inleddes med unge Christoffer Boes prisade experimentfilm "Reconstruction" samt veteranen Morten Arnfreds snälla mainstreamfilm "Lykkevej". Inbördes väldigt olika, men båda bevis på att det gick att göra framgångsrik film för runt tio miljoner kronor. Nu har directors cut utökats till åtta filmer. Varav Åke Sandgren själv gör en, thrillern "Flugorna på väggen", med bland andra Trine Dyrholm, Lars Brygmann och Kurt Ravn som han just är igång med.

– I Danmark finns så många regissörer med självsäkerheten och idéerna. Directors cut är bara ett sätt att ge dem chansen att snabbt omsätta det till film. Tanken med att låta directors cut gå på export var lite grann en annan.

Nordisk Films svenska gren av diretors cut omfattar fyra filmer. Men här blir det uteslutande verk av debutanter. Orsaken är enligt Åke Sandgren att svensk film saknar den självsäkerhet och respektlöshet som unga danskar har. Alltså vill man uppmuntra nya röster och ögon i svensk film. Men det började lite trögt...

– Vi fick leta febrilt efter en regissör till "Babylonsjukan" i Sverige utan att hitta någon. Kanske typiskt att vi hittade Daniel Espinosa som gått Danska filmskolan, säger Åke Sandgren.

Åke Sandgrens gamle kompis från Umeå, Lars Lindström som bland annat är grundaren av Stockholms stadsteaters Backstage, har fått ta hand om svenska directors cut. Åke Sandgren pratar mycket om autencitet, att hitta det personliga avtrycket. "Minns hur ung en sån som Cassavetes var när han gjorde sina största grejer" säger Sandgren. Frågan är bara hur Lars Lindström hittar de där unga genierna?

– Uppriktigt sagt vet jag inte. Clara Fröberg som skrev "Babylonsjukan" kom jag i kontakt med via teatern. Jag bad henne att skriva om sitt liv. Där fick vi bort den där jobbiga högtidligheten som ofta finns i svensk film, säger Lars Lindström. Manusförfattare och regissörer till de kommande tre svenska directors cut-filmerna kan komma från reklamfilmen, teatern eller gärna andra ställen. Lars Lindström letar delvis fortfarande.

För Åke Sandgren är detta första närkontakten med svensk film på närmare ett decennium. Men nästa år ska han spela in "Den man älskar" i Sverige, en film om kvinnomisshandel.

Annons

– Jag hoppas att directors cut kan hjälpa svensk film en liten bit på vägen. Publiken är säkert redo, men filmbranschen är ett konservativt ställe och förändringar tar tid, säger han. (TT Spektra)

Johan Malmberg

Directors cut

Startat av Åke Sandgren och Lars Kjeldgaard på Nordisk Film. Filmerna får kosta cirka 8,5 miljoner danska kronor, filmas ej i studio och ska ha kort produktionstid men gärna lång klipptid.

I Danmark blir det totalt åtta filmer. Först ut var Christoffer Boes "Reconstruction" och Morten Arnfreds "Lykkevej".

I Sverige håller Lars Lindström i satsningen. Här blir det fyra debutantfilmer.

Den första är bioaktuella "Babylonsjukan" som filmades på sex veckor och kostade tio miljoner kronor. Till resterande filmer förlängs inspelningen till sju veckor och budgeten höjs till tolv miljoner.

SAXO
Så här jobbar Trelleborgs Allehanda med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons