Annons
Nyheter

Air Bureau får luft under vingarna

Modig, modern och vildvuxen dansmusik, det är ex-trelleborgarna Air Bureaus grej. I dag (15 juli) spelar de låtar från sin debutplatta live i P3.s Morgonpasset.
Nyheter • Publicerad 14 juli 2006
Med en avvägd mix av funk och house, skiva och livemusik, har Henrik Larsson och Niklas Ehrlin hittat sitt recept för Air Bureau.
Med en avvägd mix av funk och house, skiva och livemusik, har Henrik Larsson och Niklas Ehrlin hittat sitt recept för Air Bureau.Foto: 

Att höras i rikstäckande mainstreamradio är ett steg upp ur undergroundkulturen och ut i ljuset för Niklas "Sunny Cide" Ehrlin och Henrik "Shiny Shooz" Larsson. Och ett kliv mot att göra dansgolven lite äventyrligare för oss andra.

Niklas och Henrik har varit DJ:s och technoproducenter i tio år, med låten Don't expect me (to forget you) som största framgång 2001.

Annons

Nu är de aktuella med debutfullängdaren Forever Love, en maniskt dansant platta gästad av Ola Salo från The Ark och Timbuktu, liksom Rebecca Zadig som brukar höras bakom Arash.

Men historien börjar i en källarlokal på Trelleborgs gummifabrik, där Niklas och Henrik insåg att de tröttnat på konventionell syntmusik. Det var acid och techno som gällde. Med kompisen Patrik Skoog bildade de gruppen Headroom, och började resa runt i hela Europa, så småningom även USA, med sin dj-show. Headroom har släppt nära 50 vinylsinglar på tongivande bolag som Planet Rhythm.

– I Chicago träffade vi mycket folk som höll på med house, berättar Henrik Larsson.

– Och då kändes det som en utmaning att göra låtar, med vers och refräng. Våra technolåtar var annars mest ett slags instrument för dansgolvet.

– Vi ville göra musik som inte bara fick en att tänka "dansgolv", utan som funkade att lyssna på också.

Vad som från början hette Aircrash Bureau startades 2001, och fick skivkontrakt med stora Stockholm Records – som killarna bröt.

– Det var nog ömsesidigt, tror Henrik. Vi kände ingen uppbackning. De sa "ja ja, gör ni er skiva och presentera den när det är klart". Vilket kan vara skönt, men man kan behöva lite respons. Man vill inte behöva dra i nödbromsen först när allt är klart.

Den eklektiska blandningen på Forever Love kan kännas som att den spretar åt en massa olika håll, snarare än håller en konsekvent linje. Och det håller Henrik Larsson med om:

– Den konsekventa linjen är nog just att det spretar så mycket!, skrattar han.

– Vi sitter inte bara hemma och lyssnar på dansmusik, utan på en massa olika stilar. Det hade inte funkat om vi ignorerat allt annat. Duon samplar mycket, men mest sig själva. Det visar sig vara en del av deras arbetsmetod:

Annons

– Sampling betyder inte att man tar ifrån någon annan, säger Henrik Larsson. Det är bara en process, ett verktyg i studion.

– Däremot kan vissa låtar ha börjat med att vi samplat någon. Men sedan lägger vi på andra saker och melodier, och det brukar sluta med att vi plockar bort samplingen.

Att Timbuktu gästar på plattan visar sig bero på att han håller till två våningar under Air Bureaus studio i Malmö. Och The Ark är replokalsgrannar.

– Ola Salo ville gärna vara med, och tackade ja innan låten ens var gjord, berättar Henrik Larsson.

– Jag tror att det är lite likadant med The Ark som med oss, att det viktiga inte är vilken typ av musik man gör. Utan engagemanget det brinnande intresset i musiken.

Till sist: Ni som gör dansmusik, dansar ni något själva?

– Varenda helg. Det kan du ge dig på!

Lars Thulin

0410-545 20

lars.thulin@allehandasyd.se

SAXO
Så här jobbar Trelleborgs Allehanda med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons