Annons
Insändare

Visa respekt för sjuka människor

Jag undrar hur ofta det händer att inte personalen har ett dugg kunskap om sjuka människor. Kallar man sig Sjukresor skulle man väl ha någon utbildning i hur man förhåller sig till sjuka personer?
Insändare • Publicerad 6 november 2009

Min far fick också als i början på året och han ville gärna komma hem till sin fru sin sista tid. Man var två som körde honom hem men min mor som då skulle ta emot honom kände i princip att man slängde in honom genom dörren. Dessa två herrar som levererade honom kunde lika gärna slängt in en säck med skräp i rullstolen de visste inte ens hur man satte honom i stolen. Jag tycker att Sjukresor kunde utbilda sin personal i hur man förhåller sig till sjuka människor och visa respekt både för den sjuke och för de anhöriga för det får man göra i sjukvården

Jag känner verkligen med dessa människor det är ett stort trauma bara sjukdomen i sig, man behöver stöd och förståelse från alla.

Annons

Svar direkt: Först och främst vill jag beklaga dina upplevelser och jag har full förståelse för att du och din mor upplevde den uppkomna situationen som jobbig.

Allmänt kan sägas att i samband med de upphandlingar som görs av transportörer ställs det krav på utbildning av förarna i just frågor om bemötande av kund. Detta med speciellt fokus på att kunder som reser med service- och sjukresor har speciella behov. När vi möter våra entreprenörer i olika sammanhang till exempel förarträffar finns alltid bemötandefrågor med på dagordningen. Vi arbetar hela tiden med att följa upp hur nöjda våra kunder är och kan då se att de flesta, över 90 procent, anser att resorna fungerar på ett bra sätt. Vi vet att de flesta av förarna göra ett mycket bra arbete och är måna om att ge kunden bästa tänkbara service utifrån det regelverk som gäller, men vårt mål är naturligtvis att alla skall göra detta.

Då du inte nämner dag eller tidpunkt för aktuell händelse är det mycket svårt att gå vidare i just ditt enskilda ärende eftersom det behövs mer fakta. Du är dock alltid välkommen att höra av dig så att vi kan titta närmare på just ditt ärende.

Lennart Viberg, Trafikutvecklare Skånetrafiken

Nilla Andersson
Mona
Så här jobbar Trelleborgs Allehanda med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons