Vi vill inte ha ett nytt Teckomatorp
Vi boende i Trelleborg önskar det mer specificerat vad som är vad. Svavlet påverkar det oss eller påverkar det endast som försurningen och växthuseffekten? Minskning av svavelhalten när fartygen är i hamn har minimal betydelse jämfört med färjornas övriga körsträcka på havet. Svavlet försurar land och vatten så att fisk och växtlighet tar stryk. Detta är en fråga för regeringen och EU. Men den kan ju pushas på av Trelleborgs kommun. Om det skulle vara så har det ingen betydelse för vår hälsa hur mycket svavel som ingår i oljan när färjorna är i hamn.
Vad är det då vi trelleborgare bör diskutera för att förbättra vår lokala miljö? Det är utsläpp som innehåller för oss skadliga ämnen och partiklar. Tidigare har det framkommit att stoftet från dieselmotor är cancerframkallande. Det är dieselmotorer på färjor, lastbilar, bussar och på hamnens lastmaskiner. Det svarta stoftet som färjorna smetar ner oss med. Innehåller det farliga ämnen? Om det inte bara är kosmetiskt hur påverkar det oss då? Innehåller det även tungmetaller? Om man sprider ut utsläppen påverkar det då våra jordbruksprodukter? När hamnen redovisar är det endast några föroreningar och då endast ett medelvärde. När färjorna startar upp efter att varit avstängda hur mycket partiklar och gifter släpps då ut? Det måste vara koncentrerat med gifter och partiklar. Men med Er statistik i hamnen räknas endast medelvärden per dygn. Ett nytt truckcenter kommer att smutsa ner Dalabadet. När lastbilarna anländer med färjorna och startas upp med kalla motorer bör skadliga ämnen öka. Mäter man koncentrationen av partiklar på marken och i dagvattnet för att se hur många partiklar och skaliga ämnen som lagras upp? Vi vill inte ha ett nytt Teckomatorp i Trelleborg. Vilka ämnen och partiklar är de mest skadliga? Hjälper det med partikelfilter på färjor och bilar med dieselmotor för att minska andningsproblem, missbildningar och minskad cancerrisk? Är detta med i den nya utredning som kommunen beställt?