Annons
Insändare

”Vätgasteknik är intressant men långt ifrån färdigutvecklad”

Ann Kajson Carlqvist (M) menar (den 17 april) att satsningen på vätgas handlar om en ”bättre framtid för kommuninvånarna”. Kanske det, vätgasteknik är som sagt intressant men långt ifrån färdigutvecklad. Jag vänder mig inte mot vätgasprojektet som sådant.
Publicerad 20 april 2023
Detta är en insändare i Trelleborgs Allehanda. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
Det finns ett utmärkt fossilfritt alternativ i elbilar med batteridrift, som är både billigare och mer energieffektiva än bränslecells/vätgasbilar, skriver signaturen PB i ett svar till Ann Kajson Carlqvist.
Det finns ett utmärkt fossilfritt alternativ i elbilar med batteridrift, som är både billigare och mer energieffektiva än bränslecells/vätgasbilar, skriver signaturen PB i ett svar till Ann Kajson Carlqvist.Foto: Pontus Lundahl/TT

Ann Kajson Carlqvist skriver också ”Det är framför allt för tyngre fordon som vätgas erbjuder en bra möjlighet: snabbare laddning, mer lastning och högre fordonsnyttjande.” Exakt; för tyngre fordon typ lastbilar och bussar. Varför ska då kommunen köpa in bilar med vätgasdrift? Först i kön är att leasa en Toyota Mirai till Trelleborgs energis vd. Enligt TA har kommunen beslutat om minst 34 nya vätgasfordon till en merkostnad av 24 miljoner kronor. Med risk för upprepning; det såldes totalt 16 vätgasbilar 2021, varav 8 Toyota Mirai. Det är ingen dussinbil direkt.

Jag är helt enig med Ann Kajson Carlqvist om att dagens klimatläge är allvarligt. Men jag håller inte med om att ”Det är så allvarligt att vi alla, som individer och som organisationer, behöver ta vara på varje möjlighet som finns tillgänglig i dag för att minska vår klimatpåverkan”. Det vore såklart önskvärt att man kunde ta vara på varje möjlighet, men kommunens resurser (skattemedel) är inte oändliga och satsade pengar bör användas klokt och där de gör mest nytta. Det finns ett utmärkt fossilfritt alternativ i elbilar med batteridrift, som är både billigare och mer energieffektiva än bränslecells/vätgasbilar.

”Det finns ett utmärkt fossilfritt alternativ i elbilar med batteridrift, som är både billigare och mer energieffektiva än bränslecells/vätgasbilar.”
PB
Annons

Vem vill inte, i likhet med Ann Kajson Carlqvist, ha en minskad klimatpåverkan, bidra till en bättre framtid, få fler arbetstillfällen till kommunen med flera fördelar? Självklart vill väl alla det! Men hur detta uppnås genom att kommunen köper in dyra vätgasfordon till en merkostnad av minst 24 miljoner kronor för skattebetalarna är oklart. Och som Ann Kajson Carlqvist själv sa till TA i samband med att hon varnade för stora underskott framöver ”Vi måste titta på allt vi gör och tänka: okej, är det rätt sak att göra? Och om vi ska göra det, är det rätt att göra det just nu?”

PB

Annons
Annons
Annons
Annons