Annons
Insändare

Varför skall inte demokratiska beslut i kommunfullmäktige gälla?

Dessa negativa tankar som Axel Bengtsson, Christer Dahlberg och Christian Ottergren (VS) framför på TA:s åsiktssidor förstör bara livet för er själva. Vägen är noggrant utredd så era synpunkter håller tyvärr inte. Dessutom är planerna redan bestämda.
Publicerad 3 augusti 2022
Detta är en insändare i Trelleborgs Allehanda. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
Beslutet om en Östra ringväg och hamninfart fattades med nästan 95 procents majoritet för flera år sedan, skriver Erik R.
Beslutet om en Östra ringväg och hamninfart fattades med nästan 95 procents majoritet för flera år sedan, skriver Erik R.Foto: Tomas Nyberg

Beslutet om en Östra ringväg och hamninfart fattades med nästan 95 procents majoritet för flera år sedan. Nu har några fått för sig att beslutet ska ändras. Många hus på öster är gamla och omoderna. De som blivit drabbade av ringvägen har erbjudits en bra ersättning för intrånget, och kunnat köpa sig en bättre bostad.

Ringvägar finns lite överallt, till exempel i Ystad, Skurup och Malmö (om har två). Ingen på Nobelvägen i Malmö skulle vilja lägga ner dessa. Ingenstans har jag hört att befolkningen ångrat sig.

Annons

Jag hörde Vårt Söderslätts radioprogram där man ville göra en ringväg men bara för personbilar. Lastbilarna skulle gå i en tunnel från väster genom stan och upp öster om tågstationen. Jamen hallå, hallå. Vilka fördyringskostnader detta blir. Har ni då tänkt bygga ett incheckningscenter på jordbruksmark vid Maglarpsrondellen, i stället för den planerade på oanvänd ogräsmark på öster? Dieselåtgången blir mindre när man kör 2,5 km längre på ringväg i 80 km hastighet än att som nu köra runt inne i hamnen i 20 km hastighet.

”Dieselåtgången blir mindre när man kör 2,5 km längre på ringväg i 80 km hastighet än att som nu köra runt inne i hamnen i 20 km hastighet.”
Erik R, opolitisk rådgivare

En välplanerad sjöstad kommer utan vidare kunna betala en ringväg flera gånger om. Den öppnar upp för tillgång till havet för många trelleborgare och minskar det bara för ett fåtal österbor. Nu är det köer varje kväll på infarterna från väster. Vad kostar det i pengar och miljöeffekter?

Sorgebarnet är att Vägverkets har sina egna idéer. De kan å andra sidan inte ens bygga en vanlig väg där även jordbrukare kan komma fram.

Jag bor inte på väster.

Erik R, opolitisk rådgivare

Annons
Annons
Annons
Annons