Annons
Insändare

Varför inte medsittande föräldrar på lektioner?

Två väninnor - båda med var sin 12-årig tös i samma klass - har tagit sig för att sitta med på lektionerna.
Insändare • Publicerad 23 november 2012

Deras barn vägrade, vågade inte, gå till skolan. Den ena för att hon var ständigt mobbad, den andra för att hon var osams med huvudläraren. Detta har pågått i sju veckor nu och barnen generellt i klassen trivs med deras besök. Det har uppstått lugnare förhållanden i klassen.

Jag har fått rapport om vad som händer i klassrum nuförtiden. Det vågar jag inte återge här men den som är intresserad kan ta del av en anmälan till skolinspektionen i saken. Den är en offentlig handling.

Annons

Som gammal organisatör skulle jag vilja organisera lektionerna på så sätt att en lärare undervisar i ämnet. Två andra lärare sitter med och undervisar i disciplin och uppförande. Ja, det var en omskrivning för uppgiften att hålla busarna i schack. Sådana förekommer nämligen som starkt störande element under lektioner. De hindrar sig själva och övriga från att inhämta kunskaper under lektionstid.

Detta kostar nog för mycket - tre lärare per lektion - men kanske kunde man i stället utnyttja engagerade föräldrar.

Det finns ju nattvandrande föräldrar så varför inte medsittande föräldrar på lektioner!?

I min föreställningsvärld har föräldrar och skolor samma mål - att skapa kunniga, väluppfostrade barn. Lärare och föräldrar borde med lätthet kunna samarbeta!

Döm om min förvåning när jag får höra att första reaktionen från lärarhåll var att sända hem dessa kvinnor. De utgjorde ett störande moment!

12-åringarna hävdar att andan och arbetsron i klassen är starkt förbättrad när mamma sitter med men detta glädjer få lärare. Tvärtom! En förklaring är att med mamma i rummet blir lärarna mer diplomatiska!

Nu gick det inte att få hem väninnorna. De vägrade. I sju veckor har de varit där. Ingen lärare angrep själva problemet - att tala mobbarna tillrätta. Så häromdagen genomförde den ena väninnan detta på egen hand. Hon tilltvingade sig lektionstid i tre klasser och berättade för dem vad deras mobbing har lett till. Hon uppmanade dem att sluta snacka skit och tvärtom uppmuntra sina kamrater -

särskilt de som är blyga och tysta med positiv uppmuntran.

Det blev genast bättre klimat på lektioner och raster. Vi får se hur länge det håller!

Nilla Olsson
Bengt Stahre
Så här jobbar Trelleborgs Allehanda med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons