Annons
Insändare

Varför blir allt så fel?

Presenterad detaljplan PL 2017-111 bestrides – fel att staden anpassar sig för hamnen och inte tvärt om – så har det tyvärr alltid varit!
Publicerad 16 januari 2021
Detta är en insändare i Trelleborgs Allehanda. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
Hans Nyman bestrider detaljplanen för hamninfart och truckcenter och lyfter bland annat Östra skolans läge som ett hinder.
Hans Nyman bestrider detaljplanen för hamninfart och truckcenter och lyfter bland annat Östra skolans läge som ett hinder.Foto: Tomas Nyberg

Det började med förfarandet i miljödomen tidigt där det klart framgår i domen och tydligt i text – västlig tillfart till hamnen trots att hamnen byggs ut mot öster.

Det har kommenterats från hamnbolaget att västlig tillfart är helt möjlig också har Trafikverket skrivit en avsiktsförklaring med kommunen om denna infart till hamnen.

Annons

Östlig infart kunde man lösa senare.

Kommun och hamnbolag korsade sina fingrar och sköt problem på framtiden. Detta har lett till en mycket långvarig, kostsam och plågsam kamp som vartefter utvecklats till nästan krigföring mellan kommun och stat likaväl som inom kommunen. Konflikt mellan privatpersoner boende på väster och öster och en tråkig stämning har uppstått på grund av denna långbänk.

Översiktsplan och fördjupad översiktsplan gäller därför inte i de delar som behandlar hamntillfart trots kommunfullmäktiges antagande av planerna eftersom länsstyrelsen kraftigt motsatt sig planen och åberopat riksintressen.

Östlig hamninfart kunde man lösa senare.

Detta och andra detaljplaneförslag bortser fullständigt från vad berörda statliga myndigheter haft att säga i ärendet saknar all legitimitet och borde inte ha förts fram.

Östlig hamninfart kunde man lösa senare.

Som kommuninvånare finner jag att en ringväg anpassad för lastbilar med sådan utformning som planen visar förstör kulturlandskapet och blir en extra barriär (plankorsningar järnväg) mellan stad och land. Många boende är förtvivlade över att finnas nära en stor och tätt trafikerad bullrande lastbilsled och truckcenter tänkt beläget mitt i staden. Detta är till stor nackdel för boende i dess närhet och förenat med stora utsläpp. Utsläppen från trafiken kommer självklart att öka med den längre körsträckan för lastbilar och också med annan kommande trafik med stor omväg till hamnen och detta kan väl inte vara i linje med dagens miljötänk och krav.

”Ringväg” anpassad för en lastbilstrafik är i detta förslag till detaljplan helt utformad för att vara en kommande del av östlig hamninfart – detaljplaneförslaget motsättes. Vill att planen omarbetas helt till att bli en stadsgata i en sträckning från Trygghetens hus via City Gross och som slutar på väg 9. Den sista biten innan rondellen benämns redan Östra Ringvägen. Kan byggas; snabbt, enkelt och billigt. Truckcenter kan omprojekteras till centralt bostadsområde nära strand och andra rekreationsområden. Problemen för dubbelspår till hamnen undanröjs. Planera för en ny Pågatågsstation i norr. Medverka till flytt av Palms Åkeri som belastar city med genomfartstrafik till industriområdet i väster där andra åkeriet finns med närhet till motorväg.

”Är också bekymrad för den fina Östra skolan som kommer att ligga direkt i anslutning till tänkt hamninfart – hur hanteras farligt gods.”
Hans Nyman

Jag motsätter mig på det bestämdaste en östlig hamninfart och en ringväg anpassad för lastbilar enligt förslaget med helt onödiga kostsamma plankorsningar för järnväg. Bostadsområdena på båda sidor av vägen kommer att påverkas med buller och avgaser. Öster är ett i dag trevligt område med kulturhistoriska och miljömässiga kvaliteter, typiska för Trelleborg, kommer att ligga bakom en högt belägen och tungt trafikerad trafikled med truckcenter. Den nya bebyggelsen vid Dalabadet kommer också att påverkas negativt av den tänkta planen. Buller kommer att störa boende både inom- och utomhus. Området används vidare i stor utsträckning för rekreation, bad och promenader året runt av många trelleborgare. Det kommer att försämras kraftigt. Är också bekymrad för den fina Östra skolan som kommer att ligga direkt i anslutning till tänkt hamninfart – hur hanteras farligt gods.

I detaljplanen berörs konstigt nog inte den nödvändiga dragningen av helt ny väg bakom den nyligen färdigställda Västra infarten. Dragningen av denna led för lastbilar till och från hamn är inte bestämd, de alternativ som finns också förstärker barriäreffekt och tar ytterligare jordbruksmark 10+ i anspråk.

Annons

Tänk om och gör rätt!

Hans Nyman, politiskt oberoende

Annons
Annons
Annons
Annons