Var god återkom
Ett empatilöst regelverk och apotekets dåliga logistik gör att återbesöken kan bli många för apotekets kunder. Låt mig ta ett exempel på hur apoteks kunder kan drabbas:
Besök 1.Trots att recepten gäller för hämtning av mediciner varannan månad så fick jag utan närmare förklaring beskedet: "nej du får komma igen först om ytterligare fem dagar"!
Besök 2.Då fanns inte två av medicinerna. Jag ombads att återkomma om några dagar!
Besök 3.I samband med besök på lasarettet beslöt jag hämta ut resterande mediciner på sjukhusapoteket… men se det gick inte. Medicinerna skulle hämtas på Apoteket Svea! Man menade att det var där de var antecknade. Det stämmer illa med apotekets egen intention att "man skall kunna att hämta ut sin medicin på vilket apotek som helst i hela landet"! Med andra ord var det jag som kund som skulle drabbas av apotekets dåliga logistik. Det handlade ju om mediciner som borde finnas i lager på alla landets apotek.
Besök 4.Jag fick sålunda göra ännu ett besök på Apoteket Svea för att hämta resterande två mediciner. Då påtalade jag apotekets dåliga information och brist på förklaring. Jag fick först då veta att jag kunde hämta först fem dagar senare och att man kan hämta ut en ny omgång mediciner först när 2/3 av medicinerna beräknas vara förbrukade…så uppgiften om två månader var sålunda även styrd av mitt beräknade medicinintag. Tala om apotekets nonchalans. Apoteket har mycket att lära av den privata livsmedelssektorn. Trots att det där handlar om färskvaror så finns normalt allt på lager…annars blir den butiken inte gammal.
Vad kan det vara som gör det så svårt för apoteken att ha sina produkter på lager undrar jag?