Annons
Insändare

Var det bättre förr?

Svar till Lars Söderberg (den 28 november).
Insändare • Publicerad 1 december 2008
Priset på en ny bil har inte förändrats, menar skribenten. Arkivbild: Scanpix
Priset på en ny bil har inte förändrats, menar skribenten. Arkivbild: ScanpixFoto: 

Det är helt ok att tycka att det byggs för många bilar. Frågan är hur man skall fördela de bilar som, enligt Söderberg, ändå skall byggas.

Skall vi stoppa distrubutionen helt i biltäta västländer och låta utsläppen bli kvar på nuvarande nivåer, samtidigt som den producerade mängden, av rättviseskäl, distrubueras i de starkt ökande befolkningarna och ekonomierna i de av oss kallade underutvecklade marknaderna ?

Annons

Jag har, helt utan vetenskapligt grundlag, under min med tiden ganska långa livslängd, haft två käpphästar som jag hållit någorlunda koll på. Den ena är att årligen jämföra temperaturskillnaden nyårsafton och midsommarafton. Kan vara bra att ha vid diskussioner om klimatföräändringar. Den andra är priset på en ny bil. När jag var ung kostade en "Bubbla", PV eller en Amazon 6 500-8 000 kronor, detta motsvarade en normal årslön. I dag kostar en ny bil 150 000-250 000 kronor, motsvarande en normal årslön! Vad har då enligt Herr Söderberg förändrat bilden så radikalt? Titta i stället på teknik och säkerhet i

båda alternativen och tänk efter om det var bättre förr!

Andemeningen i ditt inlägg håller jag helt med om, men som jag ser det handlar det mer om att internationell lagstiftning måste tvinga bilproducenterna att utveckla icke-fossila energikällor.

Sprisse Nilsson sprisse@allehandasyd.se
Sp
Så här jobbar Trelleborgs Allehanda med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons