Annons
Insändare

Vad ska vi svara på en tokig detaljplan?

Vad ska vi svara kockarna på rådhuset. Det gäller granskning av detaljplan PL-2017-111 den 16 december 2020–20 januari 2021.
Publicerad 5 januari 2021
Detta är en insändare i Trelleborgs Allehanda. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
Skribenten liknar detaljplan PL-2017-111 med pyttipanna.
Skribenten liknar detaljplan PL-2017-111 med pyttipanna.Foto: ROGER VIKSTRÖM / TT

Här förekommer ett ständigt återupprepande av ”på sikt” och ”på längre sikt” för att blanda runt den pyttipannaliknande strukturen, i den presenterade planen. De blandar runt östra hamnvägen, ringväg, hamnen och kuststaden rejält, så att det blir en informationssoppa av alltihop. Vägen som blir upp emot en mil längre hamnen-Maglarp förklaras med; blir lite längre.Vi anser också att hela Trelleborg är en kuststad, inte vi och dom, vill vi ha här.

Den totala avsaknaden av kostnad för projekten lyser med sin frånvaro.

Annons

Det lilla som hamnen drar in, är inte mycket att hurra för, när det gäller ränta på insatt kapital. Och det är när den levererar som bäst. Det är lite Ebberöds bank över det hela, tycker jag. Våra skattepengar ska användas förnuftigt och till gagn för trelleborgarnas bästa.

Hamnen tillför inget mervärde i Trelleborg.

När kuststaden är klar ska det grävas guld där! Tror man, men marken som gamla sockerbruket fyllt upp i många år, den är nog inte hälsosam. Där har då betor tvättats, spolats med en massa lantbruksgifter, under många år utan rening. Se och lär av vad det har kostat i Teckomatorp. Sedan luktar havet och stranden rent ut sagt skit där, vem vill bo i den odören och betala dyrt? Det är ingen tånglukt!

Strax öster om den så kallade kuststaden ligger färjorna, ryker och väsnas vid i- och urlastning, dygnet runt. Mellan Tyskland och Danmark byggs nu en Fehmarn belt tunnel, ”på sikt” medför det mindre gods- och färjetrafik till Trelleborg, så har det blivit vid alla andra nya tunnlar och broar hittills. Därför behövs ingen östra hamnväg!

”Våra skattepengar ska användas förnuftigt och till gagn för trelleborgarnas bästa.”
Åke Larsson

Farligt gods ska inte dras uppemot en mil extra runt Trelleborg, utan på närmsta säkra och befintliga väg med mitträcke och i jämn hastighet mellan motorväg och hamn. Då slipper vi dessutom dieselavgaser från 5-7 miljoner liter onödig dieselförbrukning, från en miljon lastbilar årligen. Som bromsar och accelererar mellan ett antal rondeller, på den onödiga väg ni ”på sikt” eller ”längre sikt” försöker sälja dyrt till oss trelleborgare i PL-2017-111.

Bygg fortast möjligt en Norra Pågatågsstation, där det bor flest trelleborgare, på sikt dubbelspår.

Detta projekt ska vi ”på sikt” ändra på hoppas jag. Ska ta kontakt med Axel och fler villiga, som på kort tid samlade in 4 500 underskrifter mot projektet, och för en folkomröstning.

Den mottogs inte, det var skamligt gjort, fick lämnas i receptionen.

Vi bör bilda ett lokalparti och samla minst lika många röster till, inför valet 2022.

Allt för våra trelleborgare.

Åke Larsson, politiskt oberoende

Annons
Annons
Annons
Annons