Annons
Insändare

Utveckling i stället för avveckling

Svar till Michael Dommer (den 13 december).
Insändare • Publicerad 18 december 2013

Din insändare är klockren och jag instämmer helt i Din uppfattning. Till kritikerna vill jag bara återigen ställa frågan: Varför satsar alla andra städer på ringleder? Ystad har en, Landskrona var först 1958-1959, Helsingborg har, Malmö inte bara en utan två och båda behövs. Höllviken har Stenbocks väg och väg 100 mellan Kungstorpskarusellen-Falsterbokanalen. Eftersom Trelleborgs hamn är landets nästa största efter Göteborg (som har strategiskt utbyggd infrastruktur) och dessutom förflyttat hamnen från sitt centrumnära läge och där fantastisk byggnation ägt rum vid de nerlagda varven Eriksberg med mera är det strategiskt av den politiska majoriteten i Trelleborg att förflytta hamnen längre ut i havet och därmed kunna bereda plats för nybebyggelse av olika slag som bostäder med mera i de centrala delarna av staden och inte på åkermark. Samtidigt är det av vitalt intresse att dirigera trafiken genom gamla nerlagda Scan till Östra Infarten och där ringled och järnväg kan löpa parallellt. Järnvägen dirigerades föredömligt om redan 1970 till nuvarande sträckning i en båge runt staden, där också en kommande ringled bör uppföras.

Eftersom den internationella godstrafiken ökar – utomordentligt betydelsefullt för svenskt näringsliv import/export och Trelleborgs geografiska placering som den naturliga Porten till och från Kontinenten är det också av vitalt intresse att dagens flexibla transportlösningar inte bara lastbil, järnväg utan också huggepack, växelflak, trailers med mera kan tillgodoses med omlastning vid den redan befintliga gamla Kontinentterminalen –numera kallat Euro-Gate – ett alldeles utomordentligt geografisk/strategiskt placerat industriområde och någon jordbruksmark behöver ej tas i anspråk.

Annons

Här kan exempelvis huggepack, växelflak trailers ankomma per järnväg lossas/lastas och omvänt växlas ut på berörda färjor med direktdestination Tyskland – vårt lands största handelspartner tillsammans med Norge – varpå man når Tysklands strategiska knutpunkter Sassnitz/Mukran, Rostock samt Travemünde på fyra respektive fem och en halv och sju timmar, vilket måste betraktas som primärt alternativ till exempelvis omvägen över Danmark, som vare sig kan anses som transport-, miljö- och energimässigt bättre alternativ utan tvärtom.

När det gäller biltrafiken precis som med flyget så vore det önskvärt, att satsa på alternativa miljövänligare bränslen och där vätgasmotorer är ett bra alternativ som Du förespråkar. Likaså måste mer energi kunna utvinnas från solen – universums stora kraftkälla samt vågbrytare/vattenkraft och den utvecklingen bör stimuleras än mer.

Slutligen till kritikerna så finns här absolut inte utrymme för förlorare utan bara vinnare och en fortsatt satsning är samtidigt en satsning på jobben – här skapas massvis av jobb som såväl vår kommun som landet i allra högsta grad behöver och som genererar viktiga skatteintäkter till stat och kommun.

Till Sten Björk, Per Brandt och den breda politiska majoriteten fortsätt Ert engagemang till gagn för kommunens successiva utveckling i stället för avveckling. Än en gång tack Michael Dommer.

Nilla Olsson
Bertil Andersson, Trelleborg
Så här jobbar Trelleborgs Allehanda med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons