Annons
Insändare

Ursprungsproblemet glöms

Här fokuseras på allt möjligt utan att hamnens utbyggnad ventilerats från grunden.
Insändare • Publicerad 20 februari 2009

Hamnen önskar bygga ut 2 kilometer öster ut och en halv kilometer söder ut. Om jag förstått detta rätt är det för att få ökad kapacitet och detta måste ju vara skälet ur finansieringssynpunkt. Att hamnen då kommer lite längre ifrån stadens kärna framförs då som det primära i utbyggnaden och minskar då föroreningarna i centrum. För övrigt hävdas att Trelleborgs hamn är en viktig hamn för svensk export och prisas för sin storhet med så och så många ton av transporterat gods. Man frilägger även mark för bostadsbebyggelse.

Men vi som får en försämrad miljö som följd av utbyggnaden önskar en lite mer noggrann analys av hamnutbyggnadsprojektet. Vilka versioner har man om hamnens utökning av transporterat gods som skall betala utbyggnaden av hamnen? Har man kanske i tankarna att mark som frigörs för bostäder skall betala en del av kostnaden? Men vad kostar saneringen av den marken? Vilka är fördelarna för närområdets miljö när bostäderna flyttar med båtarna öster och söder ut? Om vi återgår till ekonomin påverkas den av vilken sort av transportmedel som båtarna skall transportera? Vilket transportmedel är mest ekonomiskt för hamnen? Stämmer det mest ekonomiska transportmedlet överens med att minska föroreningar för oss som bor i närheten? Är hamnens utbyggnad försvarbar ur ekonomisk, miljömässig, infrastruktur och ur Trelleborgs stads framtida anpassning för innevånarnas bästa? När skadliga ämnen och ljud analyserats. Då skall de framtagna värden höjas upp till tänkt maxbelastning i hamnen för att ge rätt värden för framtiden. Var någon stans kommer transporterna vid Sveriges gränser öka i framtiden? Måste lastningen av färjorna lastas mot staden så att lastningen kommer nära staden? Hur många färjelägen behövs? Hur påverkas stränderna när hamnområdet byggs söder ut? Det blir större vikar på båda sidor om hamnen. Blir det mer ansamling av tång och upplagrig av utsläpp från dagvatten? Om en utbyggnad ska ske av hamnen? Var är mest lämpligt med tanke för stadens bästa och med minimal miljöpåverkan?

Alla dessa frågor måste man kunna redovisa på ett sakligt sätt och där materialet är lätt att förstå. Denna utredning måste delges allmänheten. När hamnen väl är utredd kommer vi till alla de frågetecken som påverkar oss runt omkring. På det möte om hamnen som ordnats av Socialdemokraterna sade Borgemark att hamnens verksamhet skulle vara hamnverksamhet och fastigheter. Hamnen har gjorts till ett självständigt bolag av kommunen för att hamnen lättare skall kunna fatta egna beslut som kanske för kommunen varit stötande. Men när hamnen planerar utbyggnader som påverkar en hel stads infrastruktur samt för de boende miljömässigt skadligt och när hamnen ej kan finansiera det utan kommunens hjälp. Då måste kommunen ingripa med fast hand. Det bör också påpekas att projektet även påverkar annat runt om kring. Det kommer att göra stora hål i kommunens kassa och värdeminskningarna för de boende bör också beaktas. Dessa merkostnader bör belasta hamnen.

Ivar Ek
Så här jobbar Trelleborgs Allehanda med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons