Annons
Insändare

Uppe med Tuppen, tjenis med Nattugglan

Insändare • Publicerad 12 december 2005
Signaturen Tuppen får svar på sitt inlägg. ARKIVBILD: PRESSENS BILD
Signaturen Tuppen får svar på sitt inlägg. ARKIVBILD: PRESSENS BILDFoto: 

Svar till Tuppen vaken tidigt kuckeliku (den 6 december).

Jag kan bara beklaga att du som mamma inte verkar mer insatt i ditt barns lärares arbetssituation. Jätteroligt att du och alla andra föräldrar är glada för den ökade kontakten via mentorsamtalen – det är många av oss pedagoger med. Men till vilket pris? Du skriver att du är "...så trött på att läsa om all "smutskastning" av spjutspetsskolan". Du undrar även om "...det verkligen inte finns någon positiv i Trelleborg som tycker att elev- och föräldrakontakten är viktigt?" och att "...det ska vara så svårt för nytänkande, lärare måste väl tycka att resultatförbättring lyfter hela arbetsbördan till något positivt". Det beror väl på om "bördan" är så tung att skeppet, med elever och allt, sjunker på vägen dit?! Jag håller dock med dig om en sak – var är alla de positiva insändarna kring spjutspetsskolan?

Annons

Självklart finns det som sagt mycket bra saker med spjutspetsskolans visioner och mål. Men, för oss lärare är det egentligen inte så mycket "nytänkande" i det här konceptet – vi har i alla år strävat efter resultatförbättring, bättre föräldrakontakt etc. Men, sedan jag kom ut som ung, ny och inspirerad lärare för tolv år sedan har det varit ständiga förändringar år efter år, mer och fler arbetsuppgifter har lagts på oss pedagoger (på bekostnad av våra elevers kunskapsinhämtning) samtidigt som resurserna har dragits in och pengarna skurits ner. Många av oss känner att spjutspetsskolans medel är droppen som fått den redan överfyllda bägaren att fortsätta att rinna över på bekostnad av - just eleverna! Inte oss själva, vi är inte rädda för att jobba och slita för våra, era, barns skull.

För dig (och alla andra som undrar hur vi inte hinner med) vill jag beskriva en del av allt arbete vi har på våra övriga timmar förutom allt för- och efterarbete till själva undervisningen: gå igenom, förbereda och göra eget material (som innan dess ska beställas, packas upp, märkas med mera), individualisera lektionsplaneringen samt läxläsning (en klass består av 20-30 elever), leta "extramaterial" till exempel på skol- och kommunbiblioteket, Internet med mera, kontakta olika företag/organisationer/föreningar med flera, kopiera upp visst material, gå igenom samt rätta barnens arbete, sammanställa, utvärdera och följa upp elevens arbetsresultat efter lektionerna, listan kan göras lång.

Kontentan blir att jag själv och flera av mina kolleger är sjukskrivna just för att vi inte hann med det viktigaste av allt i skolan, nämligen ditt och alla andras barn.

Då kvittar det hur många "spjut" ledningen kastar iväg – vi kan omöjligt "fånga dem", oavsett våra arbetstimmar eller alla våra "semesterveckor"! (Vill slutligen påpeka att jag fått enormt stöd av både min rektor och ledningen på min skola, mina kolleger samt alla andra runt om mig sedan jag blev "dålig".)

Ett ljus i mörkret

SAXO
Så här jobbar Trelleborgs Allehanda med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons