Annons
Insändare

Trelleborgs hamn kommer att stå stark som den närmsta vägen även i framtiden

Kommunfullmäktige i Trelleborgs kommun fattade den 24 maj 2010 beslutet att flytta hamnen österut mot den befintliga järnvägen.
Publicerad 8 september 2023
Detta är en insändare i Trelleborgs Allehanda. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
Samtidigt får vi inte glömma att det finns en lagstadgad arbetstid som lastbilsföraren måste följa, skriver signaturen LBP i en insändare om framtiden för Trelleborgs hamn.
Samtidigt får vi inte glömma att det finns en lagstadgad arbetstid som lastbilsföraren måste följa, skriver signaturen LBP i en insändare om framtiden för Trelleborgs hamn.Foto: Tomas Nyberg

Anledningen var att den dåvarande hamnens kapacitet inte räckte till. Nästa beslut togs i kommunfullmäktige 2016 med förkrossande majoritet för att bygga en ringväg med östlig nerfart. Ett stort steg för oss som vill ha tillbaka vår hamn. I drygt 60 år har dessa lastbilstransporter ”ockuperat” stora delar av Trelleborg och därmed påverkat invånarna negativt och hindrat oss trelleborgare från att direkt nå havet från centrum.

Sedan dessa två så viktiga beslut för Trelleborgs framtid har tagits, har det varit fyra demokratiska kommunalval (2010, 2014, 2018, 2022) dessutom har vi haft en folkomröstning (2022) där vi kunde välja om vi skulle ha en västlig eller östlig nerfart till färjorna. Den östliga nerfarten fick flest röster! Därför har politikerna i Trelleborgs kommunfullmäktige, i 13 år, sedan 2010 arbetat på ett mandat från väljarna i Trelleborg som vill ha en förändring av infrastrukturen till och från färjorna.

Annons

Det är inte hamnens eller politikernas fel att lastbilarnas antal ökar år från år. En av anledningarna är att det är marknaden (EU) som har insett och beslutat att Trelleborgs hamn är en av de viktigaste handelsvägarna i EU. Man påstår även när Fehmar- förbindelsen, en 17,6 km sänktunnel mellan Rödby -Danmark-Puttgarten -Tyskland är klar 2028 kommer trafiken på Trelleborgs hamn att minska.

”Det är inte hamnens eller politikernas fel att lastbilarnas antal ökar år från år.”
LBP

Så skrev man också i denna spalt i slutet på 1990-talet, att man i princip kunde stänga Trelleborgs hamn år 2000 när Öresundsförbindelsen skulle stå klar! Trots detta ser alla att trafiken över vår hamn har ökat år från år. Anledningen är bland annat att cirka 80 procent av transporterna över Trelleborg kommer från östra delarna av Europa. Det finns ingen speditör eller transportör som kör en omväg via Fehmar-tunneln/Öresundsbron på minst 30 mil från Travemünde till Malmö för att nå vårt land.

Man betalar i dag en avgift på Öresundsbron, och vad kostnaden blir på Fehrmar-tunnel vet vi inte i dag. Vi får även lägga till bränslekostnaden och miljökonsekvensen för denna omväg.

Samtidigt får vi inte glömma att det finns en lagstadgad arbetstid som lastbilsföraren måste följa. Så med andra ord, Trelleborgs hamn kommer att stå stark med vetskapen om att det är den närmsta vägen även i framtiden.

Jag måste även nämna något om järnvägen som vissa tror skall ta över lastbilsgodset inom kort! Om det någonsin blir aktuellt så kommer det att ligga minst 40 år framåt. Järnvägen klarar inte av det de skall köra idag, hur skulle de då klara lastbilsgodset? Det är en utopi och verklighetsfrånvaro av sällan skådat slag att tro något annat.

LBP

Annons
Annons
Annons
Annons