Annons
Insändare

Trelleborg – framtidskommun och framtidshamn

Insändare • Publicerad 4 juli 2008

Svar till Tom Nyström (den 30/6 2008 på debattsidan).Du skriver bland annat att du vill att allt gods till Skåne skall skeppas via

Malmö och att Malmö hamn skall byggas ut. Tänk vilken miljöförstöring.

Annons

Malmö har nyligen byggt ett stort och fint bostadsområde i hela Västra

Hamnen och tänk om alla färjor etc skulle skeppas dit. Där finns redan

ett framgångsrikt rederi Nordö-Link som konkurrerar med sina lika

framgångsrika rederier i Trelleborg TT och Scandlines, men hur skulle

miljön då hanteras? I samma stad bygger man nu en jättearena i Hyllie där också ett stort bostadsområde skall uppföras och det liksom de nya bostäderna i Bunkeflo ligger i direkt anslutning till Öresundsbron med sin enorma trafikökning. Har du något perspektiv på koldioxidutsläpp och övriga utsläpp? Konkurrens är bra och nödvändig, men endast om den sker på sunda, kommersiella villkor. I transportbranschen, liksom andra branscher är det naturligt att man använder de gynnsammaste transportvägarna oavsett det gäller sjöfart, färjetrafik, tåg, landsväg och flyg och samtliga trafikslagen är i dagens samhällsstruktur utomordentligt viktiga och nödvändiga. Problemet är de fossila bränslena och desto snabbare en gemensam utveckling till förnybar,

hållbar energi kan äga rum desto bättre är det. Att bara ensidigt överbeskatta bilismen är ingen lösning på ett globalt miljöproblem för detta, precis som en stigande inflation drabbar och missgynnar främst de stora och breda medborgargrupperna såväl här som i övriga världen.

När det gäller Trelleborgs hamn så är den landets nästa största i godshänseende efter giganten Göteborg. Anledningen är enkel. Den är av

naturen begåvad med sitt strategiska läge till och från kontinenten bland annat Tyskland - vårt lands största handelspartner - och dessutom välskött och framgångsrik. Som bevis på detta har den också av en samstämmig utredningskommitté som fått till uppgift utreda landets absolut mest strategiska hamnar och där Trelleborg - helt logiskt - är en av dessa. Syftet är att dessa städer och hamnar skall prioriteras i avseende på infrastruktursatsningar. Lika logiskt som beslutet så väntar vi nu på omedelbara satsningar inte bara motorvägsförlängning Vellinge-Trelleborg utan också ringväg som redan finns i de flesta kommuner samt järnvägssatsningar för såväl gods som persontågstrafik. Att bygga de nya färjelägena längre ut mot havet är redan delvis utförda, men ytterligare framtidsprojekt i den riktningen är positivt inte endast för Trelleborgs utan i hela nationens intresse.Bertil Andersson, Trelleborg

SAXO
Så här jobbar Trelleborgs Allehanda med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons