Tre frågor om SÖS politik
1. I ert valmanifest - Vi tror fullt ut på Trelleborg och Söderslätt! - (bilaga i TA den 23 augusti) står det bland annat ”Bygg Förbifart Trelleborg för att avlasta Järnvägs- och Strandgatan”.
I ditt svar på en insändare (den 1 september) skriver du däremot att ”En investering (och lån) för kommunen på cirka 1,3 miljarder för en ringväg som skall betalas tillbaka”… och så vidare är –…”Tråkigt men absolut sant”. Skall detta uppfattas som att SÖS trots vad som utlovats i ert valmanifest inte vill ha en ringväg?
2. Vidare framgår i samma valmanifest angående östlig hamninfart att detta är ”Något som i värsta fall kommer att ge en normalinkomsttagare runt 3 000 kronor mer i skatt varje år, i 30 år framåt.”
Om vi antar att medelinkomsten ligger runt 360 000 kronor per år skulle 3 000 kronor mer i skatt motsvara cirka 83 öre mer i kommunalskatt. Enligt uppgift motsvarar en skattekrona cirka 92 miljoner kronor i Trelleborg. 83 öre motsvarar då en total årlig kostnad (amortering lån, räntor och drift) för kommunen med cirka 76 miljoner kronor för östlig hamninfart. Denna kostnad skall kanske då täcka ett lån på minst 1 miljard kronor för en östlig infart exklusive ringväg!? Hur har ni kommit fram till denna kalkyl och vad ingår? Som jämförelse kan nämnas att enligt uppgift kostar en ordinär dubbelspårig järnvägstunnel cirka 200 miljoner kronor per kilometer.
3. Slutligen framgår i samma valmanifest att ”SÖS vill bygga hamninfart från väster.”
Vad kostar denna lösning skattebetalarna? För det är väl knappast troligt att staten/Trafikverket kommer att betala hela kalaset med truckcenter, och så vidare på väster?
Objektiv