Annons
Insändare

"Tidningen är inte värd priset"

Förstår inte hur TA kan kosta så mycket när tidningen bara blir tunnare.
Insändare • Publicerad 27 december 2012
Foto: JESSICA GOW / SCANPIX

Tror inte den varit så här tunn förut, är knappast tjockare en de kostnadsfria lokaltidningarna. Undrar vad jag betalar för, hur kan ni förklara priset på er tunna tidning? När det handlar om B-delen så är bara lite insändare, familjeliv, reklam, händer idag och tv, kan ju inte kosta så mycket att producera. Och A-delen består inte av mycket egenproducerade artiklar från er. Hur ska ni få prenumeranter när de äldre som har tidningen av rutin försvinner och de yngre läser på nätet? Jag vill ha kvar TA, fast anser inte att tidningen är värd priset.

Svar direkt: Tack för att du kommer med synpunkter på tidningen. Det uppskattas alltid!

Annons

Jag kan förstå att man tycker att tidningen är dyr. Och det är jättetråkigt att du inte tycker tidningen är värd att ha kvar. Men nyheter som är så specifika och lokala måste kosta, vi måste ta betalt för det arbete vi lägger ner. Man ska inte glömma bort att kvalitet kostar. Diskussionen borde inte handla om Trelleborgssidorna utan om hela tidningen och det är lätt att glömma bort. Räknar man sammantaget Trelleborg, sport, personligt, insändare, Ѓhdet händerЃh, kultur, nöje och debatt så är det mängder av lokalt material varje dag i Trelleborgs Allehanda. Att säga att A-delen inte innehåller så mycket egenproducerat material förstår jag inte alls. Nästan allt materialet är lokalt producerat och nyhetsvärderat i Trelleborg och handlar om kommunen.

Är tidningen tunnare än tidigare? Det har inte skett någon större förändring i sidantalet de senaste åren. Är B-delen inte lokal? Jo, vi jobbar faktiskt väldigt aktivt med att stärka det lokala i del B och det har vi jobbat med under flera år. Därför är inte heller majoriteten av texterna inköpta från byråer utan ofta lokalt producerat. Vi har stärkt våra kultur och nöjessidor med att minska mängden inköpta texter från byråer och producera allt mer själva. Vi har ofta lokalt material på kultur- och nöjessidorna, vi försöker ha något varje dag. Går du tillbaka och läser våra Personligtsidor de senaste året hittar du inte mycket material som inte är lokalt. Som ett exempel på hur vi stärker det lokala är att vi under året lyft fram mängder av personer som vi kallar för: Trelleborgare till 1000. Vi har haft ungefär 60 Trelleborgare till 1000. Trycket på insändar- och läsarsidorna har varit bra länge. Folk vill synas i TA och tycka till och därför har vi detta varje dag i B-delen. Även "det händer" är ju faktiskt lokalt material, för det handlar ju om Söderslätt och alla föreningarna.

Och självklart skulle vi vilja göra mer, vi jobbar varje dag med att försöka göra tidningen mer lokal, bättre och med högre kvalitet men givetvis är resurserna begränsande. Det finns ju också en gräns när det gäller vad som faktiskt händer i Trelleborgs kommun.

En bättre lokaltidning i Trelleborg finns inte. Man ska inte glömma bort att andra tidningar inte publicerar sex dagar i veckan som vi gör. Hur vi ska möta framtiden handlar egentligen inte om papperprodukten. Vi levererar inte papper, vi levererar nyheter och innehåll. I vilken utformning och i vilken kanal det sker i framtiden vet nog ingen. Viktigast är att de lokala nyheterna fortsätter att spridas, att vi granskar makten och att det faktiskt finns en lokaltidning i någon form.

Ann Ekstrand

Nyhetschef

Nilla Olsson
Tora
Så här jobbar Trelleborgs Allehanda med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons