Annons
Insändare

Tidigare behövde ingen bank anlitas

Media i hela Sverige varnar allmänheten att inte lämna ut kontouppgifter! Vad gör Trelleborgs kommun?
Publicerad 14 december 2021 • Uppdaterad 21 december 2021
Detta är en insändare i Trelleborgs Allehanda. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
Skribenten har reagerat på brevet som kommunen skickat ut.
Skribenten har reagerat på brevet som kommunen skickat ut.Foto: Trelleborgs kommun

Hänvisar till nya rutiner och kräver sådana uppgifter från sina kommuninvånare för eventuella återbetalningar utan att meddela andra alternativ.

Det vore rimligt om ni i stället redovisat vilket belopp det kommer att röra sig om i de enskilda fallen.

”Det vore rimligt om ni i stället redovisat vilket belopp det kommer att röra sig om i de enskilda fallen.”
Grön
Annons

Nu har kundtjänst förklarat att återbetalning även kan ske via avi från Nordea (avgift 50 kronor). Måste vi konsumenter finna oss i detta?

Justering av nästkommande räkning har fungerat tidigare utan att någon bank anlitats.

Saknar kommunen bokförings/redovisningskunskaper och förmåga att skicka ut vettiga brev till konsumenterna?

Grön

Svar direkt: Med anledning av det bankbyte som Trelleborgs kommun nyligen har genomfört kan vi tyvärr inte längre använda våra kunders personnummer för eventuella återbetalningar.

För att återbetalningar från kommunen inte ska behöva göras genom avier har vi behövt hitta nya rutiner. I arbetet har vi tittat på olika lösningar och funnit att den mest effektiva för dig som kund är att du själv anmäler dina kontouppgifter till oss. Uppgifterna registreras därefter i kommunens ekonomisystem. På så sätt kan vi också upprätthålla en hög servicenivå till dig som kommunmedborgare.

För de kunder som inte aktivt önskar återbetalning kommer justeringar fortsatt att göras via avräkning på nästa faktura.

Vi beklagar den otydlighet som förekommit i samband med det brev vi skickat ut.

Izabela Obiedzinski, redovisningschef Trelleborgs kommun

Annons
Annons
Annons
Annons