Svinkalla bussar i år igen, Arriva
Det har hetat att man haft problem med verkstad och annat men i grund och botten måste det vara ett inställningsproblem hos företaget, eller är det krasst ekonomi? Tycker synd om era förare som måste sitta i dessa kalla busar för jag tror inte era kontor har +-0 grader när Ni kommer. När man åker med morgonavgångarna är det knappt varmt när bussen kommer till Malmö, undantag såklart på de fulla avgångarna, men elementen bak i bussen har då nästan ingen värme ändå. Det vill säga grundvärme saknas. Men Skånetrafiken kanske i reseersättningen inte bryr sig om bussen är varm, man ska vara glad att den kommer.
Svar direkt: Genomgången av värmesystemen på vintern respektive kylsystemen på sommaren är alltid ett återkommande och fortlöpande arbete som har hög prioritet, eftersom det är betydelsefullt både för våra kunder och vår personal att vi har en behaglig temperatur ombord. Jämfört med fläkten eller AC:n på en personbil är det stora, komplexa och känsliga system som kräver stora cirkulationspumpar och många ventiler för att få till en god och jämn temperatur i hela bussen, totalt rör det sig om mer än 15 känsliga punkter mellan motorn och själva kupén.
Vi har lärt oss mycket av de två senaste hårda vintrarna och tycker själva att vi varit väl föreberedda med ett stort reservdelslager och omfattande kontroller av bussarna. När kylan nu väl kom visade det sig att vi har sex bussar (av totalt 74) som inte klarat påfrestningen utan drabbats av återkommande problem och varit högprioriterade på verkstaden för att både våra kära kunder och vår personal ska få ett bra klimat ombord.
Thobias Ligneman
Presschef Arriva