Annons
Insändare

Svårt att se ökat resande på stadsbussförbindelser som inte finns

Ystad stad (tätort) har, enligt Wikipedia, 20 133 invånare, Trelleborg 30 760 invånare.
Publicerad 30 november 2023
Detta är en insändare i Trelleborgs Allehanda. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
Skribenten är inte imponerad av stadsbusstrafiken i Trelleborg.
Skribenten är inte imponerad av stadsbusstrafiken i Trelleborg.

Ystad kommun har 30 105 invånare, skatteunderlag för Region Skåne, Trelleborg 44 827. Ystad har fyra stadsbusslinjer, alla fullfinansierade av Region Skåne. Trelleborg har två. Dessutom har man linje 10, med en dålig vits till tidtabell, som kommunen finansierar till 30 procent.

Trelleborgs stadsbusslinjenät lades om och försämrades när vi fick pågatågen 2015. Ystad har haft pågatåg så länge de funnits. Dessutom tvingades Trelleborgs kommun betala (förskottera) Trafikverket med 115 miljoner kronor för att få pågatåg. Ystad betalade inte fem öre när Ystadbanan elektrifierades.

Annons

Hela sydvästra Trelleborg, och östra Trelleborg mellan Fagerängen och Östra Infarten, saknar stadsbussförbindelse. Till ICA Maxi är det mer än 800 meters gångavstånd till närmaste busshållplats. På ett mejl från mig svarade Skånetrafiken den 12 augusti 2022: ”Under hösten 2022 och våren 2023 finns det planer att se över Trelleborgs linjenät i tre-part-samverkan – mellan Trelleborg stad, Skånetrafiken och trafikerande entreprenör Bergkvara buss. En av anledningarna till linjenätsöversynen är precis som du skriver att sydvästra Trelleborg har långt till närmaste hållplats. En annan anledning är hur nyetablering i östra Trelleborg kan kollektivtrafikförsörjas. Anpassningar till nya bostads- och verksamhetsområden sker kontinuerligt och då behöver linjenätet anpassas.”

Hur gick det då? Efter nästan ett år, den 29 juni i år, får jag svar på förfrågan från en tjänsteman på Trelleborgs kommun: ”Den tidigare utredningen som skulle tas fram med Skånetrafiken har blivit försenad på grund av personalbrist. Trelleborgs kommun håller på att ta fram nya förslag på framtida linjenät som beräkna vara klara till hösten 2023. Förslagen kommer sedan att presenteras för Skånetrafiken.”

Vad bidde det då? Det bidde inte ens en tumvante. Det bidde ingenting. Svar från ordföranden i Region Skånes kollektivtrafiknämnd Carina Zachau den 30 oktober: ”I nästa års budget finns det inte några nya satsningar på stadsbusslinjer inlagda. Vi gör förändringar där vi har sett ett ökat resande eller där vi kör förstärkningstrafik.” Det torde vara svårt att se ökat resande på stadsbussförbindelser som inte finns!

”Vad bidde det då? Det bidde inte ens en tumvante. Det bidde ingenting.”
Matz Lonnedal Risberg

Fortfarande har Ystad en stadsbusslinje för var 5 033:e invånare/skattebetalare till Region Skåne, Trelleborg en för var 15 380:e. Fortfarande är hela sydvästra Trelleborg och östra Trelleborg mellan Fagerängen och Östra infarten helt utan stadsbusslinjer. Århundradens behandling av Trelleborg, som bland annat innebar att Malmö lyckades få Christian IV att upphäva Trelleborgs stadsrättigheter år 1619, och som Malmö och Ystad sedan kämpade febrilt i 246 år mot att vi skulle återfå, håller i sig.

Matz Lonnedal Risberg

Annons
Annons
Annons
Annons