Spjutspetsskolan – ett spel för galleriet
Om experimentet spjutspetsskolan finns det mycket att skriva om. Men en missuppfattning som snarast måste rättas till är att spjutspetsskolan kommit till av "tusentals föräldrars, lärares och elevers" önskemål. Detta är något som skolledningen för grundskolan, med skolchef Barbro Melander i spetsen, försöker tuta i kommuninnevånarna.
Sanningen är den att det så kallade "visionsarbete" som föregicks förra hösten är ett spel för galleriet. På den skola som undertecknad arbetade på fick vi lärare en och halv timme på oss att komma på "visioner" för framtiden! För att kunna genomföra en skola där eleverna lyckas bättre önskade vi färre elever i varje klass. Detta önskemål avfärdades med att det inte var en "vision" utan räknades som ett "medel". Vi önskade fler lärare för att kunna hjälpa eleverna bättre. Detta räknades heller inte som en vision. Vi önskade mer pengar till läromedel. I dag kan vi knappt erbjuda en hel bok per elev.
Vi önskade förbättringar när det gällde utrustning som möbler och tekniks apparatur som är totalt utslitet på skolorna. Sorry, sa skolkontoret.
Detta är "medel" och inga visioner. Ja, vi önskade en hel rad saker till men alla våra önskemål ströks från listan. Vi hade missuppfattat uppgiften. Spjutspetsskolan skulle inte tillföra några pengar utan endast omfördela de som redan fanns, den skulle vara så kallat "kostnadsneutral".
Eleverna fick också vara med och "visionsarbeta" i hela 40-minuter! Tiden blev knapp eftersom detta arbete skulle var klart på rekordtid.
Sen var det föräldrarnas tur. På min skola kom en handfull föräldrar till detta möte. De representerade endast 3-4 procent av de elever som går på skolan. Men de som yttrade sig hade "visioner" som i stort sett överensstämde med lärarnas.
När det färdiga dokumentet för spjutspetsskolan togs fram klubbades det igenom utan att elever, lärare eller föräldrar fick titta på det först.
Detta är vanligt i en demokrati att man skickar ut förslag på remiss innan beslut tas. Men så fungerar det inte i spjutspetsskolan i Trelleborg. Där pekar man med hela handen, så kallat "tydligt ledarskap". Ingen som undertecknad pratat med kände igen sina önskemål i det dokument som "framtagits av tusentals trelleborgare"!
Varifrån kom då alla "visioner" som nu är "lag" i Trelleborgs grundskola? Jo, från Svalövs kommun som fick sina mål och visioner från sin dåvarande chef Barbro Melander! Vår spjutspetsskola i Trelleborg är inte ett resultat från kommunens föräldrar, lärare och elever. Sanningen att säga, så tror åtminstone undertecknad, att målen redan var givna långt före det så kallade visionsarbetet bland "tusentals trelleborgare" som genomfördes föra hösten i ett rasande tempo. Alltså var detta jippo ett spel för galleriet – en lek där demokratins fina grundtanke sattes ur spel. Detta är grunden för den negativa stämning som finns om spjutspetsskolan i Trelleborg.
Lärare med visioner