Annons
Insändare

Spetsen lär landa i dyngan på Söderslätt

Insändare • Publicerad 25 november 2005

Svar till Kunden i centrum (den 22 november).

Ja, du har helt rätt. Sätt din sons lärande i centrum[...] Om du bara hade tänkt steget längre.

Annons

Lärarnas planeringstid för bra lektioner minskar på grund av att nya arbetsuppgifter ökar.

Vi ska, på samma tid som tidigare, planera bra, underhållande lektioner som gör eleverna nyfikna på omvärlden.

Nya arbetsuppgifter bland annat i form av "fylla i"-uppgifter och "pappersvänderi" för att skapa bättre lärande och ökade kunskaper, kommer i längden inte att föra just dessa framåt. Pressen från ledningen gör att många av oss arbetar utan att få betalt, för att "få allt gjort" tar vi med oss arbetet hem och missar viktig fritid med familj och vänner.

Allt detta leder till minskad tro på sig själv, minskad ork på hemmaplanet och ökad stress*, det senare inte bara för läraren utan hela dennes familj.

På arbetsplatsen fylls "håltimmar" och planeringstid med vikariat för att täcka för de kolleger som sjukskrivs (vilket ökar arbetsbelastningen). Kollegerna, som mår dåligt av hur illa hela den nya skolreformen och dess arbetsuppgifter hanteras av ledningen, mår inte bättre av att veta att de belastar sina kolleger som redan är överhopade med merarbete.

Liten tankenöt: "Om du har en tunna med regnvatten i som är full och du vet att det ska regna, bör man tömma ut lite vatten för att få plats med det nya. Särskilt om man ska kunna hålla vattnet innanför tunnans väggar."

Om man protesterar, ifrågasätter eller ber om hjälp för att ändra vår arbetssituation får man ett svar i ton med:

– Tycker du är negativ nu och bör lägga till med en positivare attityd innan du smittar andra! eller

– Antingen gillar du läget eller så får du söka dig någon annanstans!

Då är frågan om man kan vara positiv till något man inte tror kan genomföras utan att både vi och eleverna får lida för det. (Sluta då! Jo, men jobb växer inte på träd, förstår du!)

Annons

För övrigt kan man också fråga sig hur många vikarier eleverna kan ha på en termin innan resultaten påverkas?

Så tänk på vad som händer med undervisningen om vi lärare inte mår bra.

Nej, ta din son till en annan skola, utan fokus på någon spjutspets, för de som håller i pilbågen är inte direkt några Robin Hood och spetsen kommer inte att landa någon annanstans än rätt ner i dyngan någonstans på den Trelleborgska slätten.

Ironisk Anti

Ps. Hur många negativa insändare går det på en positiv insändare om spjutspetsskolan?

Trelleborgs skolor är helt klart mycket bra skolor med många bra lärare och pedagoger. Dessa hindras just nu att genomföra sitt arbete på bästa tänkbara sätt. Frågan är när politikerna kommer att inse detta. Ds.

* Stress: leder till olika sjukdomar och i dag vet jag ett par kolleger som antingen är sjukskrivna och/eller söker jobb i andra kommuner än Trelleborg för att på sikt må bättre.

Själv knaprar jag magtabletter för att inte drabbas av magsår. Som min läkare sa: – Tabletterna tar bort symptomen, men inte själva orsaken till problemet.

SAXO
Så här jobbar Trelleborgs Allehanda med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons