Annons
Insändare

"Smarta" lösningar

I Trelleborgs Allehanda (den 8 januari) presenteras en karta med tänkt ringväg runt Trelleborg. Denna karta är i minsta laget för att kunna utläsa de tänkta idéerna.
Insändare • Publicerad 20 februari 2009

Besökte därför statsarkitektkontoret, fick där en karta i A3-format (smart med ett så litet format, det mesta blir då otydligt) samt i skrift översiktlig väg- och bebyggelsestruktur i Trelleborgs stad.

Med hjälp av förstoringsglas kan man till exempel se den smarta lösningen, befintlig järnväg under/över rondellen som är tänkt förbinda E 6/Rv 9 och väg 108. Nästa fantastiska finess är dragningen av ringvägen ner mot söder. Här mynnar den rakt ut emot vägen till Dalabadet för att sedan vika av mot city och hamnen. Nästan dubbelt så lång körsträcka till hamnen, jämfört med dagens.

Annons

Nästa fantastiska finess är att blanda boende och verksamhetsområde (industri). I och för sig är detta intet nytt för staden. Ett annat smart drag, tycks vara att flyttar man färjeläget längre söderut, så gäller det att bostadsbebyggelsen följer med, så att trelleborgarna känner sig hemma vad gäller avgaserna och buller från färjor och lastbilar. Med andra ord, blåser det från väster, norr, öster eller söder, skall luftföroreningarna vara konstanta.

I Trelleborgs Allehanda (den 9 januari) med rubriken Glömmer man riskerna i Trelleborg? är en person orolig för det farliga gods som fraktas på lastbil. Tydligen menar förslagsställarna att detta är av mindre vikt eftersom man drar in denna trafik i det tätbebyggda området på öster. Järnvägen behandlas i text kortfattat på sidan 21, dock ej var station/stationer för av- och påstigning för pendlare/resenärer samt pendlarparkering skall läggas. Ej heller redovisas detta på kartan.

I Trelleborgs Allehanda (den 23 januari), föreslår samma person som varit med och utformat planen för ringvägen ny pendlarparkering vid gamla småbåtshamnen. Hur tänker man i maktens boning? Pendlarparkering ska naturligtvis ligga i anslutning till tänkt ringväg och järnväg. I andra hand norr om Hedvägens förlängning, nordväst om västra rondellen.

Denna person resonerar kanske som så, får nu öster en massa buller och avgaser måste vi ha lite på väster, annars blir det ingen jämnvikt.

Som de flesta vet är minsta avstånd mellan två punkter en rak linje. Jag vidhåller mitt tidigare förslag i Trelleborgs Allehanda under rubriken Gröna fartyg, osande lastbilar (den 15 mars 2006). Vinst: kortare avstånd, mindre buller, mindre avgaser och framför allt inga lastbilar med farligt gods i stadskärnan.

Jag uppmanar alla trelleborgare att ta del av det så kallade kommunförslaget, så ni får klart för er vad som väntar i framtiden, om dessa idéer blir verklighet.

Avslutningsvis, självklart ska ringvägen byggas runt Trelleborg, detta för att avlasta stadskärnan för genomfartstrafiken och inget annat.

Kjell Bergman Smygehamn
Kjell Bergman
Så här jobbar Trelleborgs Allehanda med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons