Annons
Insändare

Sluta slarva med vår miljö och våra skattepengar

Är det inte snart tid för styret i Trelleborgs kommun att inse och erkänna att man gjort en felsatsning med miljardinvesteringar för att öka trafiken på våra vägar?
Publicerad 13 juni 2020
Detta är en insändare i Trelleborgs Allehanda. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
Skribenten undrar om det kan stämma att hamnen betalar sina egna investeringar.
Skribenten undrar om det kan stämma att hamnen betalar sina egna investeringar.Foto: Eva-Lisa Svensson

Det verkar som att miljödebatten och medvetenheten om att vi måste ändra beteende när det gäller transporter har gått beslutsfattarna i Trelleborg förbi.

Är kanske tiden kommen då vi måste ställa oss frågan vilken samhällsnytta Trelleborgs hamn har för Trelleborgs invånare? Det har talats i många år att hamnen betalar sina egna investeringar, är det sant? Har följt debatten de senaste 15 åren kan konstatera att kommunen har lagt flera miljoner i samband med utredningar och även nedlagd tid för att lobba/jobba för en östlig hamninfart. En nota som hamnbolaget borde betala. De är ju både stolta och starka enligt hamnchefen, då borde man kunna bära sina egna kostnader. Med tanke på det goda resultat som hamnbolaget gör får vi förutsätta att ägarna, Rådhuset AB, det vill säga vi Trelleborgare får bra utdelning som täcker kostnaderna det medför att ha hamnen i kommunen.

Annons

Tänk vilket resultat man gjort om man inte plöjt ner flera hundra miljoner för att flytta hamnen, för det är att flytta hamnen man gör. Hamnen byggs inte ut som det så ofta felaktigt beskrivs, enligt Mark- och miljödomstolens dom från 2010 ska man för varje nytt färjeläge som tas i bruk stänga ett av de gamla färjelägena. Vilket innebär att när hamnen har flyttat så har den samma antal färjelägen som när man påbörjade flytten. Hamnbolaget motiverar flytten med att man ställer upp på marknadskraven att kunderna vill komma med längre fartyg med mer lastbilar. Flytten oavsett västlig eller östlig infart innebär en flera kilometer längre körsträcka för lastbilarna, har hamnchefen tagit hänsyn till det när han skryter om att hamnen är klimatsmartast? Förmodligen inte med tanke på att kunder som till exempel DHL på grund av miljöskäl valt bort Trelleborgs hamn.

Som boende skattebetalare i kommunen är det inte med glädje jag följer den vårdslösa hantering som sker med både vår miljö och våra skattepengar.

JN

Annons
Annons
Annons
Annons