GDPR Illustration

Ta del av våra användarvillkor

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat våra användarvillkor så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

Sluta använda våra barn som försökskaniner

Skolledning och politiker vi tycker att det är dags att backa och erkänna att 1-16 inte var så bra som ni vill att det skall låta mer än att ni sparar pengar på något man aldrig kan spara på; våra barn – er framtid.
Publicerad fredag 08:00
Detta är en insändare i Trelleborgs Allehanda. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
Att en huvudrektor skall följa från 1-16? Våra barn vet inte ens vem deras huvudrektor är eller ser ut. Tror ni att det gynnar barnen i längden eller det gynnar bara ekonomin?, undrar skribenten. Arkivbild.
Att en huvudrektor skall följa från 1-16? Våra barn vet inte ens vem deras huvudrektor är eller ser ut. Tror ni att det gynnar barnen i längden eller det gynnar bara ekonomin?, undrar skribenten. Arkivbild.Foto: Jonas Ekströmer/TT

Det låter väldigt bra att en rektor skall följa barnen från 1-16 år men ni missade att en rektor har väldigt många skolor/förskolor och inte kan vara överallt samtidigt och precis som bildningsförvaltningen lyser med sin frånvaro så är inte rektorerna synliga/tillgängliga på skolorna och det krävs inga högskolepoäng för att räkna ut att det då fortsätter i rakt nedstigande led. Ingen synlig ledning, inga synliga huvudrektorer, otydligt för biträdande rektorer, skakigt för lärarna – och gissa resultatet hos våra barn/Er framtid?

Många lärare har redan flyttat på sig på grund av denna omorganisation och hos våra barn är det mer oroligt än någonsin. Om barnen inte har trygga stabila förebilder under skoltid färgar detta av sig och skapar kaos. Svajar det där uppe så stormar det där nere.

”Man kan spara på många saker men barn är inte ett alternativ.”
Vårdnadshavare och samhällsmedborgare

Lärarna som är kvar och orkar engagera sig lägger så mycket tid på att lösa konflikter att undervisningen kommer i andra hand och då är det skolplikt.

Så politiker och skolledning gör om – gör rätt!

Att en huvudrektor skall följa från 1-16? Våra barn vet inte ens vem deras huvudrektor är eller ser ut. Tror ni att det gynnar barnen i längden eller det gynnar bara ekonomin?

Man kan spara på många saker men barn är inte ett alternativ. Vad gör det med eleverna och tänk på att de skall ta hand om er när ni blir sjuka/gamla och vårt land. I detta experiment blir våra barn försökskaniner och det är inte okej någonstans. Detta är deras tid att samla kunskap inför framtida jobb/liv och då väljer man att experimentera för att spara pengar.

Låt den personal som flytt till andra kommuner på grund av denna omorganisation, och som verkligen brinner för eleverna och är närvarande vuxna under skoltid, komma tillbaka så att våra barn blir trygga och kan fokusera på sin utbildning.

Vi står inför ett val i höst och det är verkligen dags för politikerna att göra rätt så lägg ner denna otroligt dåliga idé och låt våra barn bli er framtid.

Vårdnadshavare och samhällsmedborgare