Sjunkande skepp är kaptenens ansvar
Det vore intressant att veta vad Hemzelius menar med begåvning? Troligtvis åsyftar han studiebegåvning, eftersom han i sin insändare nämner att dagens lärarutbildning har noll attraktionskraft bland just studiebegåvningar. Vad är då en studiebegåvning? Ja, ska man se till Hemzelius utlåtande om att dessa återfinns bland de äldre lärarna, så måste det innebära att man är skicklig på att reproducera kunskap, läsa in och spotta ut fakta, eftersom det var sådana färdigheter skolan efterfrågade då dessa äldre högbegåvade lärare själva studerade. Medför denna studiebegåvning per automatik att man är en bättre lärare, Hemzelius?
Bland oss 70- och 80-talister som undervisar på Söderslättsgymnasiet finns ett flertal studiebegåvningar som hade höga betygsnitt och har mängder av högskolepoäng. Det finns även lärare som inte var studiemotiverade eller hade särskilt höga betyg när de lämnade gymnasiet. Vi tror att mångfalden gynnar undervisningen. Vi tror inte på en skola där samtliga lärare har samma bakgrund och har varit exakt likadana elever. Elever är olika och därför bör lärare också vara olika. Dessutom är vi övertygade om att en god studiebegåvning inte alls behöver förutsätta att man blir en bra pedagog.
Lars Hemzelius är grovt generaliserande när han framhåller de äldre högbegåvade lärarna som de som håller det sjunkande skeppet flytande. Oss veterligen är det kaptenen som bär ansvaret för varje skepps kurs. I det här fallet Hemzelius själv. Vi vet ingenting om Hemzelius studiebegåvning eller pedagogiska begåvning, men man måste ifrågasätta hans politiska begåvning då han ett år innan valet begått politisk harakiri på det sätt som han gjort genom att införa skolmatsavgifter, förespråka ett lönesystem kopplat till elevers provresultat och dessutom blottlägga en ultrareaktionär syn på utbildning i insändare efter insändare. I förra veckan ville han t.ex. slänga ut datorerna ur grundskolans klassrum. För oss är det samma sak som att åka häst och vagn trots att vi har tillgång till bil.
Vi förstod aldrig riktigt orsaken till att fartyget sprungit läck sjunger Wiehe i sin skildring av Titanics undergång. Hemzelius tror sig ha funnit en orsak, men glömmer bort att det inte går att backa ett stort skepp som den svenska skolan in på rätt kurs. Ska vi få skutan på rätt köl igen gäller det snarare att upptäcka nya farvatten. Frågan är bara vem som ska föra befälet över skeppet här i kommunen? Vi unga lärare ser gärna en kapten som visar större förtroende för vår begåvning.